Kan en gasflaska ligga ner??

Nja, är svaret.

Du pratar antagligen om gasoflaska (med butan, propan eller nåt blandning av dem) och de gaserna är normalt i flytande form vid normal temperatur och det tryck som råder i flaskan. Det innebär att ligger flaskan ner är det kondenserad (flytande) gas som kommer ut i slangen. Om köket har en förvärmningsslinga (gasen går genom ett rör som värms av lågan innan det kommer till brännaren) så går det utmärkt, men annars flammar köket upp eftersom gasen förångas senare än om den kommer i gasform.

På min brännare till Trangia märker jag skillnaden främst när jag stänger av gasolen. Eftersom kranen sitter vid flaskan så brinner brännaren tills slangen är tom. Har jag haft flaskan liggande brinner det i kasnke 10-15 sekunder innan det slocknar, men har jag haft den stående slocknar det direkt.

Som kuriosa kan jag ju berätta om när vi var på Stuntgruppen med en svensexa. Besöket där inleddes (samtidigt som den blivande brudgummen fick ta av sig ögonbindeln) med en gasexplosion. Efter det så visade killen skillnaden mellan hur gasolen brinner om flaskan står upp eller ligger ner (men han hade en sån här stor flaska som han lutade på medans han eldade). När de gör en sån där explosion så fyller de en separat tank med gasol i gasform (inte över kondenseringstrycket) och sen öppnar de en stor ventil på den och låter gasen strömma ut förbi gnistor. Detta ger ett fint eldklot med en diameter på sisådär 5 meter.
 
Skidvallabrännaren

Som jag också har fattat det så ska flytande gasol rinna ut och bilda en ”jättelåga” om man lägger flaskan (har ej provat). Men varför funkar det med lutande och även att ha flaskan uppochner till skidvallabrännaren och andra gasoldrivna redskap där man har gasolflaskan i handen ?
Några bilder
http://katalog.luna.se/bilder/katalog/v10/FSIZE/FB5438.JPG
http://katalog.luna.se/bilder/katalog/v10/SSIZE/FB10418A.JPG
http://katalog.luna.se/bilder/katalog/v10/SSIZE/FB4901A.JPG

/Per Brune
 
Så här svarar Primus då de får frågan om man kan använda de långa och smala engångsbehållarna till Trangias gasolbrännare:

"Du kan även använda behållare 2204 men tänk då på att du måste ha den upprätt (den är egentligen gjord till vårt industrisortiment och är därför mer långsmal, fördelen med det är att den formen av gasbehållare tål mer propan och därför fungerar bättre i kyla) eftersom det annars blir vätskefas av gasen, den rinner ut till brännaren och du får då uppflammande lågor och brännaren kommer att glöda sönder såsmåningom. Försök därför gräva ner behållaren eller ställ den lägre än köket så att den är upprätt, då är det inga som helst problem!"

/Gunnar
 
Du känner gasen skvalpa runt i flaskan i vätskeform om du rör på den. Om du har en brännare igång skall du inte tippa flaskan så att gasen kan rinna ut. Då får du en mindre eldkastare som mindre vana frilufsare kan tända eld på tältet eller kompisen med. Om du däremot har slang mellan köket och flaskan, flaskan ligger ned men köket är högre upp en flaskans ventil så hinner gasen blandas med luft och du får en bra låga. Olika flaskor har olika egenskaper och olika blandningar av gaser så du bör ta det försiktigt och utgå från att du håller en potentiell eldkastare i handen.
VETT OCH SUNT FÖRNUFT RÄCKER LÄNGST.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg