Kamvandring på Drakryggen?

Hej på er

Jag funderar på om det är möjligt att kamvandra Drakryggen västerut med packning. Enligt Grundsten skall det ju vara en promenad mer eller mindre att gå upp via Firnpasset och gå ryggen västerut och ner längs kammen.

Hej på er

Jag funderar på om det är möjligt att kamvandra Drakryggen västerut med packning. Enligt Grundsten skall det ju vara en promenad mer eller mindre att gå upp via Firnpasset och gå ryggen västerut och ner längs kammen.

Jag har funderat på topptur på Drakryggen österifrån (dvs västerut) och har därför försökt läsa på lite.

Läser man Grundsten så verkar det som du säger vara rätt lätt. Tore Abrahamsson ("Detta är Kebnekaisefjällen") antyder mer att det är åt "lätt klättring"-hållet exakt vad det nu innebär. I boken "Fjällturer i norra Lappland" är tonen också mer att det handlar om knölig scrambling/lätt klättring.

Vad jag hittat här på Utsidan så är kammen åtminstone ganska lös (Svenska fjäll liksom..), brant och utsatt. Och upp till Firnpasset verkar det också vara brant och löst. Passage över Passglaciären (för att lättare nå Firnpasset) är ju tveksam om man är ensam också.

Att gå västerifrån (dvs österut) verkar lättare, men då måste man ju ta sig till den änden (och tillbaka, om man går ned samma väg).

För mig känns det lite som att jag helst inte går där ensam och speciellt inte med full packning, men jag kommer att passera nedanför och ska då rekognocera så gott det går.

Det kan nog bli en dagstur utan packning vad det verkar, tack för informationen!
Jag är lite sent ute så det uppskattas, vi tar nattåget i kväll!
Vi är två, ensam skulle jag nog inte ge mig på det.

Det kan nog bli en dagstur utan packning vad det verkar, tack för informationen!
Jag är lite sent ute så det uppskattas, vi tar nattåget i kväll!
Vi är två, ensam skulle jag nog inte ge mig på det.

Okej, är man två och går utan packning så känns det ju lite säkrare. Jag sticker om en vecka, när kommer ni hem och kan rapportera? :)

Lycka till!

Jag har inte

gått/klängt där men flugit nära över med helikopter i maj förra året. Ser exponerat och vackert ut. Tror att det är bra om man är flera och om åtminstone någon har gått där förr eller har erfarenheter av kamvandring tidigare.

Thure

Tåg hem från Nikkaluokta den 13:e så det är försent för hjälpsamma rapporter Millimeter. Den generella planen är att hålla oss borta från kungsleden så mycket som möjligt eftersom vi möter fjällrävens lämmeltåg. Vi sicksackar öster om leden i princip.

Lycka till själv!

Tack Tureb.

gått/klängt där men flugit nära över med helikopter i maj förra året. Ser exponerat och vackert ut. Tror att det är bra om man är flera och om åtminstone någon har gått där förr eller har erfarenheter av kamvandring tidigare.

Thure

Okej! Den turen får vänta tills jag har sällskap.

Appropå utsatthet så har Tore Abrahamsson i sin Kebnekaisebok en bild av Drakryggen och en bild av Höktoppskammen på samma sida. Jag förväxlade först bildtexterna och trodde att Drakryggen var så brutal som Stora Hök. :) Lodrät norrsida, hm..

Hallå där Henrik (millimeter) är du hemma än? Vi har just kommit hem men någon kamvandring blev det inte i år. Men det slog mig att det kanske det blev för dig Henrik, var det du som tältade i västra änden av drakryggen och blev nermotad av hällregnet? Det var i så fall jag och min dotter som satt och hängde efter att vi precis kastat i oss lunchen innan samma regn...

Jag har kamvandrat en gång (förra året) samt gjort ett misslyckat försök (2006) på Drakryggen.

Kan inte rekommendera (men inte heller avråda från) att göra den med packning, det är passager med lätt klättring, säkert görbara även med packning men utesluter inte att den är i vägen.

Själva kamvandringen och klättringen upp till kammen är bland det roligaste man kan göra, här och var lätt klättring, lätt exponering mot en del stup norröver. Känns som att packning förstör lite av det roliga.

Från öst är det lite klättring endast upp mot östtoppen, 2006 klättrade vi upp strax väst om firnpasset - löst och jävligt och sen vände vi om på grund av blåst och snöblandat regn i mängder.

Från väst är det ett flertal korta passager med lätt klättring, varav en ganska spektakulär nedklättring med ett ganska bra stup omedelbart på vänstra sidan. Här är det säkert otrevligt med packning.

Lite bilder finns här: http://picasaweb.google.com/janlavenius/Drakryggen2008#
Finns än så länge inte på den spektakulära nedklättringen från en av tornen på kammen, kommer kanske sen.

Hallå där Henrik (millimeter) är du hemma än? Vi har just kommit hem men någon kamvandring blev det inte i år. Men det slog mig att det kanske det blev för dig Henrik, var det du som tältade i västra änden av drakryggen och blev nermotad av hällregnet? Det var i så fall jag och min dotter som satt och hängde efter att vi precis kastat i oss lunchen innan samma regn...

Nej, Drakryggen kom jag inte i närheten av. Höll mig kring Tarfaladalen, blev lite sliten av mina andra dagsturer så jag vilade ett par dagar. Satt i lä på Tarfalastugans södra sida och bara tittade i ett par timmar :)

Att gå mot Drakryggen skulle ha varit en del av en tur mot Kaskasavagge, och jag lät bli den turen pga oro för regn och den enligt ryktet synnerligen besvärliga blockmarken vid sjön österut i Kaskasavagge.

Så det var inte du, undrar hur det gick för honom då? Det var som sagt lite regningt efter att i flera dagar varit strålande sol. Vi gick sick-sack mellan Abisko och Nikkaluokta för att undvika Fjällräven classic vi passerade Drakryggen efter att ha gått Kaskavagge västerifrån och över passet till Kuopervagge. Vi skulle gått igenom Singivagge men hoppade över det pg av regnet.
Bara sitta och titta är banne mig inte det sämsta man kan göra på fjället :)

Nej, Drakryggen kom jag inte i närheten av. Höll mig kring Tarfaladalen, blev lite sliten av mina andra dagsturer så jag vilade ett par dagar. Satt i lä på Tarfalastugans södra sida och bara tittade i ett par timmar :)

Att gå mot Drakryggen skulle ha varit en del av en tur mot Kaskasavagge, och jag lät bli den turen pga oro för regn och den enligt ryktet synnerligen besvärliga blockmarken vid sjön österut i Kaskasavagge.

Passar bra att du har kvar Drakryggen till framtida turer. Kan mycket väl tänka mig en promenad i det området :).

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wilde Sau Sarek & Keb juli-08; kamvandring på film mm Fjällvandring 8
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
Polarnatt Keb östra leden + kamvandring Fjällvandring 2
Gidenstam Kamvandring runt ballinbogiriehppijökeln? Fjällvandring 1
Julius Kramer Keb och kamvandring Fjällvandring 7
Nature´s Tips för kamvandring runt Sarektjåhkkå Fjällvandring 4
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
veni Vandra på Lofoten Fjällvandring 12
Maalla Sitojaure-Skierffe-Sitojaure, görbart på en dag? Fjällvandring 6
Annero90 Aktuell status på jojoleden Fjällvandring 2
seasteel Förslag på tältplats/vandring i Finnmark? Fjällvandring 0
Mr.H Vikt på tält Fjällvandring 33
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Slitzer Vad är detta föremål som står på en fjälltopp? Fjällvandring 15
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 5
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 11
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg