kameraväska

nada lada

Gäst
önskar tips från seriösa fotografer medhavandes relativt stora utrustningar dvs stort hus typ Nikon F90x, 80-200 2,8, standardzoom, vidvinkelglugg samt blixt.

jag undrar hur ni släpar runt på utrustningen när ni klättrar/åker skidor, hur räddas prylarna från väta, stötar osv.

jag tycker själv att om man använder varianten med väska med hus+glugg på magen och resten i väskan så behöver man ändå alltid något extra från ryggan.

att ha allt på ryggen medför (för mig) att allt blir liggande och de få rutor jag tar blir på lunchpauser och liknande.

midjeväska är krångligt med rygga och känns sladdrigt.

ska jag kanske ändra mitt sätt att plåta och t.ex nöja mig med en glugg (jag har provat det men jag saknar alltid de andra...)

tack på förhand för hjälpen

nada lada

Mysticman ()

Gäst
Untitled

Hej, kan inte låta bli att ge igen först, innan svaret.

Hur kan du kalla dig seriös med en F90x? själv använder jag en F5 och en FE2, detta gör mig till mycket mer berättigad att skriva här! Dessutom har jag säkert sålt nästan lika många bilder som dig! Att jag en gång ägde en f90x är glömt sedan länge, iallafall av mig.

Nu till tipsen:
Småobjektiv (typ 24 eller 20) ryms bra i jack/byxfickorna (om man har fickor, Klättermusens byxor har bra fickor) eller 80-200/2.8 är fruktansvärt klumpig, jag vet. Prova med att spänna fast Lowe pro's Lenscase 4 (eller 3 om du inte har motljusskydd) på ena axelremmen. Det blir lite snedbelastning, men man får stå ut. Du kan låta huset sitta på objektivet när objektivet sitter i Lenscase, det sitter ganska bra. Övriga objektiv (när du använder 80-200) får lätt plats!
Testa annars med lenscasen på midjeremmen. Ska du åka utför så tror jag att man ska ha allt i ryggsäcken ändå (eller i väl polstrad och fastspänd bröstväska, om man inte känner en billig tadlälare.
Stativet har jag alltid på ryggsäcken, men det är oftast inte med på vintern (om jag inte har mellanformat) stavarna eller ryggan får duga som stöd, ev ljusstark 'ovädersfilm' i reserv.

nada lada

Gäst
inte så seriös

jag har aldrig hävdat att jag skulle vara seriös. jag bara ville ha tips från de som ansåg sig vara det

nl

Mysticman ()

Gäst
Untitled

Jag är seriös, iallafall i mina tips, det andra får du faktiskt ta efter dina påhopp.

Hoppas att Lenscase 4 funkar för dig, den är faktiskt bra till andra tillfällen också, t.ex konserter och bröllop, när man vill ha två objektiv, men ingen väska.

Dessutom passar Naglenes 1liters lexanflaskor i den, som lättviktstermos.

socket@linux.nu (johannez)

Gäst
Lowe pro, mini trekker

Lowe pro mini trekker som fraktmedel, en liten magväska att lägga gluggarna man inte använder just för tillfället (fast på plats), funkar relativt bra för mej. Dock är jag inte "seriös" endast intresserad. Det tar lite tid att få upp kameran.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg