Kameratips, ny friluftskamera.

Hej,
jag letar efter en ny kamera som kan fylla sin funktion i mitt friluftsliv. Jag har några kriterier och några önskemål och kanske har just du kunskapen eller erfarenheten av en kamera som skulle kunna passa?

Kriterier.
1. Den ska ta bra bilder, även vid dåligt ljus.
2. Ju mer zoom, ju bättre, men inte digital.
3. Lätt. Nu är jag ingen ultralätt-typ, men den ska vara lättare och enklare än min systemkamera.
4. Så liten som möjligt. Jag vet att det krockar med en del av mina andra kriterier, men jag är beredd att kompromissa.
5. Det ska gå att ta anständiga videoklipp.
6. Bra batteritid eller AA/AAA-batterier.
7. Tåla tuffare tag.

Önskemål.
1. Helst vattentät och minst till 10meter. Vet att de flesta vattentäta bara har, max, 5Xzoom. Det kan vara att det finns ett specialskal till kameran också, men då får det inte vara för dyrt.
2. Fjärrutlösare.

Jag har kikat runt på olika kamerasidor så jag blivit yr och inte mycket klokare. Så jag värderar din erfarenhet högt.

Har du läst på tex fotosidan.se ? En relevant detalj jag tycker du utelämnat är den budget du har att röra dig med: det blir en enorm skillnad om du säger att du kan lägga max 2K eller 10K på kameran.

Har du läst på tex fotosidan.se ? En relevant detalj jag tycker du utelämnat är den budget du har att röra dig med: det blir en enorm skillnad om du säger att du kan lägga max 2K eller 10K på kameran.

Jag har läst flera undersökningar, men inte riktigt hittat den, varken kamera eller undersökning, som passar mig.

3-4000:- är väl taket jag kan tänka mig.

Hade under många år en panasonic lumix som fungerade hur bra som helst, men den är urgammal och uttjänt. Så jag har till exempel tittat på deras nyare kameror och uv-hus, men då rasar priset snart i skyn.

Du bör titta på Sony's RX100-serie, fantastiska kameror i litet format. Vill du ha mer zoom finns RX10, men jag gillar inte formfaktorn på dem. Läs gärna mer på dpreview.com där du hittar utförliga recensioner samt exempelbilder.
Personligen skulle jag aldrig släpa med mig min systemkamera, trots att det är en liten spegellös variant. Objektiv, kamera och tillbehör bygger snabbt vikt.

Du bör titta på Sony's RX100-serie, fantastiska kameror i litet format. Vill du ha mer zoom finns RX10, men jag gillar inte formfaktorn på dem. Läs gärna mer på dpreview.com där du hittar utförliga recensioner samt exempelbilder.
Personligen skulle jag aldrig släpa med mig min systemkamera, trots att det är en liten spegellös variant. Objektiv, kamera och tillbehör bygger snabbt vikt.

Med så lite optisk zoom, som i RX-100, känns någon av de vattentäta kompaktkamerorna mer lockande. RX-10 hamnar så vitt jag kan se 3000:- över min budget.

Hittills har jag försvarat att ta med mig systemkameran ut, med att jag slipper bära kikare. På min senaste vandring, jag gick 37km på en dag, använde jag knappast kameran alls. Det är därför jag funderar på en kompaktkamera. Sen vill jag kunna använda den i mitt geocachande och då behöver den tåla tuffare tag, som vid klättring, våta ställen och mörker.

Jag köpte mig en Olympus Tg-3 inför förra sommarens fjällvandring som jag är mycket nöjd med. Tror Tg-3an har blivit ersatt med tg-4 men det ska vara hyfsat likvärdiga. Stöttålig, vattentät och lagom storlek att bära runt på. Helnöjd som sagt!

Har prövat ett par av Pentax vattentäta modeller. Från dem vill jag bestämt avråda. Rundteckning så man tror objektivet är en menisk.
Är mycket nöjd med Canon G12 de har hunnit längre i nummerserien.

Go tur

Om du istället ställer din fråga på www.fotosidan.se/forum lär du få mycket mer hjälp...

Själv använder jag denna och är mycket nöjd: https://troswe.wordpress.com/prylar/panasonic-lumix-dmc-ft5/

MVh troswe

Tack, nu har jag ställt frågan på fotosidan också.

Ja, den har jag tittat på, men det är som sagt den bergränsade zoomen. Ofta händer sakerna man vill fotografera på lite avstånd eller så är det något litet som en ekorre på tallkvisten.

Jag köpte mig en Olympus Tg-3 inför förra sommarens fjällvandring som jag är mycket nöjd med. Tror Tg-3an har blivit ersatt med tg-4 men det ska vara hyfsat likvärdiga. Stöttålig, vattentät och lagom storlek att bära runt på. Helnöjd som sagt!

Tack GMauritzson, det är samma sak där. Så jag hoppas på en annorlunda lösning. Annars ska jag titta en ordentlig gång till på de vattentäta kompakta.

Har prövat ett par av Pentax vattentäta modeller. Från dem vill jag bestämt avråda. Rundteckning så man tror objektivet är en menisk.
Är mycket nöjd med Canon G12 de har hunnit längre i nummerserien.

Go tur

Tack för varningen och för tipset. Ska kolla in Canon G-serien.

Panasonic FT serien är rätt OK jag har numera en FT5. Fjärrkontroll och överföring till Smartphone via wifi. Ganska likvärdiga finns från flera tillverkare. Batteritid är ett problem spec om man filmar i kyla. Det går att få tag i billiga LiIon ersättningsackar.

Thure

Långzoom utan optisk sökare förstår jag inte vitsen / funktionen med.

Långzoom och vattentät tror jag inte finns.

Thure

Själv är jag nöjd med min enklare XP70 från Fujifilm. Tycker den ger bilder med fina färger och bra skärpa. Vattentät till 10m och 5xoptisk zoom. Liten, lätt och lagom i pris för mig.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg