Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Kameraburkar
- Trådstartare da_flower
- Start datum
Vi kör fotkurser med svart/vit film på skolan, aldrig några poroblem att få tag på filmburkar ...*skratt*... // Rolandda_flower; sa:Det är ju ett faktum att små kameraburkar e vandrarens bästa vän så min fråga är vad kan man hitta tomma burkar ??? Dom finns ju inte i filmbutikerna längre eller
Fuji
Fujifilm säljs fortfarande i plastburk. En bra anledning att fråga på en Fuji-affär. Min handlare kastar burkarna, som jag lagt filmerna i under transporten, och lägger dem burklösa i framkallningspåsarna. Jag har slutat samla, just nu har jag påsar med filmburkar i alla vrår. All diafilm säljs också i burkar, men dom skickas ju till labben och är mer svåråtkomliga.
\C
Fujifilm säljs fortfarande i plastburk. En bra anledning att fråga på en Fuji-affär. Min handlare kastar burkarna, som jag lagt filmerna i under transporten, och lägger dem burklösa i framkallningspåsarna. Jag har slutat samla, just nu har jag påsar med filmburkar i alla vrår. All diafilm säljs också i burkar, men dom skickas ju till labben och är mer svåråtkomliga.
\C
filmburkar..
Jag har aldrig stött på en enda film som inte legat i burk när man köpt dem. I alla fall så är det som tidigare nämnts bara att gå in till närmaste framkallningsställe och fråga om de har några, om de inte har några så kan de säkert spara några åt dig till nästa gång du tittar in...
Jag har aldrig stött på en enda film som inte legat i burk när man köpt dem. I alla fall så är det som tidigare nämnts bara att gå in till närmaste framkallningsställe och fråga om de har några, om de inte har några så kan de säkert spara några åt dig till nästa gång du tittar in...
Re: filmburkar..
Film från postorderlabb brukar bara ligga i en foliepåse i asken (men då är det ju mer eller mindre NoName-film, anledningen är väl bara att spara pengar och porto).
majja; sa:Jag har aldrig stött på en enda film som inte legat i burk när man köpt dem.
Film från postorderlabb brukar bara ligga i en foliepåse i asken (men då är det ju mer eller mindre NoName-film, anledningen är väl bara att spara pengar och porto).
Re: Re: filmburkar..
Man kunde kanske tro att det vore lättare för postorderfilm att hamna i kläm och förstöras av någon anledning, men det kanske beror på att man inte vill mista sitt goda rykte genom förstörd film som märken som Kodak och Fuji vill ha burkar till sina filmer.
nermander; sa:Film från postorderlabb brukar bara ligga i en foliepåse i asken (men då är det ju mer eller mindre NoName-film, anledningen är väl bara att spara pengar och porto).
Man kunde kanske tro att det vore lättare för postorderfilm att hamna i kläm och förstöras av någon anledning, men det kanske beror på att man inte vill mista sitt goda rykte genom förstörd film som märken som Kodak och Fuji vill ha burkar till sina filmer.
Re: Re: Re: filmburkar..
Är det för att fysiskt skydda filmen som man har burkarna då? Är det inte för att skydda filmen från fukt, damm etc? En filmkasett är ju ganska hållbar, det behövs rätt mycket stryk för att filmen i den skall ta fysisk skada (nån som försökt trampa på en filmkasett?).
majja; sa:Man kunde kanske tro att det vore lättare för postorderfilm att hamna i kläm och förstöras av någon anledning, men det kanske beror på att man inte vill mista sitt goda rykte genom förstörd film som märken som Kodak och Fuji vill ha burkar till sina filmer.
Är det för att fysiskt skydda filmen som man har burkarna då? Är det inte för att skydda filmen från fukt, damm etc? En filmkasett är ju ganska hållbar, det behövs rätt mycket stryk för att filmen i den skall ta fysisk skada (nån som försökt trampa på en filmkasett?).
majja; sa:Det kanske är fukt som man försöker undvika, men i så fall så förstår jag inte varför man väljer just burk, en plastaktig förpackning borde ju vara toppen och billigare i så fall...
Enkelt svar på den frågan: burken går att återanvända, så man kan använda den även när filmen är exponerad.
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg