kamera väska

nada lada

Gäst
önskar tips från seriösa fotografer medhavandes relativt stora utrustningar dvs stort hus typ Nikon F90x, 80-200 2,8, standardzoom, vidvinkelglugg samt blixt.

jag undrar hur ni släpar runt på utrustningen när ni klättrar/åker skidor, hur räddas prylarna från väta, stötar osv.

jag tycker själv att om man använder varianten med väska med hus+glugg på magen och resten i väskan så behöver man ändå alltid något extra från ryggan.

att ha allt på ryggen medför (för mig) att allt blir liggande och de få rutor jag tar blir på lunchpauser och liknande.

midjeväska är krångligt med rygga och känns sladdrigt.

ska jag kanske ändra mitt sätt att plåta och t.ex nöja mig med en glugg (jag har provat det men jag saknar alltid de andra...)

tack på förhand för hjälpen

nada lada

peter.ask@ess.slu.se (Peter Ask)

Gäst
Använd en mindre kamera!

Själv har jag två gamla Olympushus (OM-1, OM-2) som är bland de minsta kamerahusen. Hus + tre objektiv får plats i en kompakt väska som jag bär på bröstet (inte på magen!), och som knäpps fast i axelremmarna på ryggsäcken. Fungerar bra vid vandring, skidåkning och alpin klättring när det inte är för svårt.

MVH

Peter Ask

ourlieb

Tror jag märket heter. De har en vattentät variant och så kan man köpa en bär-rem för att sätta den på magen - kan du ha ryggsäck. Har sett den och hört mycket gott om den. Finns två storlekar. M och L, frilufsmagasinet på sveavägen kan beställa den för dig. Kostar runt 1000. Jag ska köpa en när jag får råd.

Kan säkert beställas där Orlieb säljer sina saker