kamera på vintertur

hej
ska göra en längre vintertur till vintern 2010 ca 3 veckor, sover i tält. jag vill kunna ta bra bilder. ska jag ha en kompakt el systemkamera. hur gör jag med ladningen? hur klarar sig kameran i -20?
erfarenheter?

analog kamera?

Nikon FM2 används än idag av arktiska äventyrare såväl som av kanadensiska regeringen för sin tillförlitlighet. Jag skrev en recension men vet inte om den är uppe. Jag har använt den ner till minus 35 grader. Viktigt. Oavsett kamera, lär dig exponera snöbilder. Med en handhållen liten ljusmätare som du kan bära nära kroppen får du perfekta exponeringar eftersom den mäter infallande och inte reflekterat ljus. FM2 är mekanisk och fungerar utan batterier.

http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3383&reviewID=6423#6423

mvh
Tor

Bilagor

• 2308240812_089166801a.jpg
    2308240812_089166801a.jpg
    66.2 KB · Visningar: 257
FM2an är en mycket bra kamera. har plåtat mycket med en sådan tidigare i mitt liv.

Dock kanske en liten kompakt digitalkamera är bra att ha. Batteriet i t.ex. en modern Canon Ixus håller väldigt länge om man inte sitter och rensar bilder, dvs bara plockar fram den knäpper och stänger av den. Dock måste man se upp så den inte fryser och ha den innanför jackan när den inte används. Ett extra batteri väger inte mycket och kostar några hundralappar.

ja en modern liten kompakt innanför jackan funkar också. men om du ska vara borta i tre veckor blir det att ta med många batterier att ha innaför västen :) och skulle batterierna ge med sig i kylan så är det färdigt. så småningom när nikons fx sensorer får ett humant pris så kan jag använda samma uppsättning objektiv till två olika typer av kamera. FM2 och D700.

3 veckor ute på vintern är mycket även om man har en del erfarenhet. Men jag förmodar att du avser ha staketstolpar vid några stugor, hytter.
Det största problemet vintertid är inte kameraöverlevnad utan att du måste tillverka allt vatten som går åt till mat och dryck, bra kök och stor gryta går åt för vattenproduktionen. Behovet av reservdagar är oxså vida större vintertid än vid barmark. För att vädret inte alltid är med en...
Mina mekaniska kameror går fint på vintern (de är vinterpreparerade) med en bra ljusmätare och erfarenheten av att snön lurar både ögat samt ljusmätaren vet jag hur man kompenserar för det. Vid snöyra och helgrått kan man bara avbilda nära...men klarnar det upp och ljuset varierar kan man få liv i landskapet, stativ är bra för då hinner man få in förgrundsgubben oxså.....Morgon och kvällsljuset är även de lägen för stativ....
De två digitala kameror jag har säger att de inte vill vid kallare än -10 respektive -20, det kan bli (och har blivit) kallare än så....
Själv tycker jag att batterier inte är särskilt svårt att medföra, filmen kan frysa så behåll den i orginalförpackningen så länge som möjligt.
Men som tidigare nämnt kameravalet är inte det svåraste. För en treveckorstur rekommenderar jag pulka då är lika obekvämt uppför med stor ryggsäck som utför.....trist att behöva gå nerför backarna oxså....
Snöskyffel och gott omdöme är viktiga bitar på lägre vinterturer, förhasta dig inte och ha en god tur! Vi ser fram mot bilderna och berättelsen.

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
CptChernobyl Solcell + Kamera på fjället, funkar det? Utrustning allmänt 21
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
Elvah Tålig mobiltelefon med bra kamera? Utrustning allmänt 14
avslutatmedlemskap160620 AA batterier i Powerbank ladda kamera Utrustning allmänt 8
klot KAMERA?? Utrustning allmänt 31
gmg kamera Utrustning allmänt 3
huuru vädertålig DV-kamera Utrustning allmänt 1
flooke vad känner ni om denna kamera? Utrustning allmänt 9
jon karl digital kamera Utrustning allmänt 0
Vickanvickan Hållbara/Långlivade märken på skaljackor Utrustning allmänt 8
MarBe Hur packa sovsäck på effektivast sätt? Utrustning allmänt 15
PsychoDave Smörja torra remmar på ryggsäck Utrustning allmänt 11
stefan.svard Vikt på gasoltub Utrustning allmänt 9
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 15
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2
deriks Trampa på tältpinnar Utrustning allmänt 16
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
JMel Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 6
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg