3 veckor ute på vintern är mycket även om man har en del erfarenhet. Men jag förmodar att du avser ha staketstolpar vid några stugor, hytter.
Det största problemet vintertid är inte kameraöverlevnad utan att du måste tillverka allt vatten som går åt till mat och dryck, bra kök och stor gryta går åt för vattenproduktionen. Behovet av reservdagar är oxså vida större vintertid än vid barmark. För att vädret inte alltid är med en...
Mina mekaniska kameror går fint på vintern (de är vinterpreparerade) med en bra ljusmätare och erfarenheten av att snön lurar både ögat samt ljusmätaren vet jag hur man kompenserar för det. Vid snöyra och helgrått kan man bara avbilda nära...men klarnar det upp och ljuset varierar kan man få liv i landskapet, stativ är bra för då hinner man få in förgrundsgubben oxså.....Morgon och kvällsljuset är även de lägen för stativ....
De två digitala kameror jag har säger att de inte vill vid kallare än -10 respektive -20, det kan bli (och har blivit) kallare än så....
Själv tycker jag att batterier inte är särskilt svårt att medföra, filmen kan frysa så behåll den i orginalförpackningen så länge som möjligt.
Men som tidigare nämnt kameravalet är inte det svåraste. För en treveckorstur rekommenderar jag pulka då är lika obekvämt uppför med stor ryggsäck som utför.....trist att behöva gå nerför backarna oxså....
Snöskyffel och gott omdöme är viktiga bitar på lägre vinterturer, förhasta dig inte och ha en god tur! Vi ser fram mot bilderna och berättelsen.