Kalmarviken-Kungsängen

• Trådstartare arvid@physc.su.se (Arvid Nilsson)
  • Start datum

arvid@physc.su.se (Arvid Nilsson)

Gäst
Igår 6 feb. åkte vi från Kalmarviken vid Bålsta via Ormsundet-Näsfjärden-Brofjärden-Görväln och till Kungsängen. Isarna var utomjordiska, monitorn som du stirrar på är skrovlig i jämförelse.... Det var ca. 0.5 cm vatten på isen, en del små fräthål, 10-20 cm tjock hela vägen. De tunnare isarna var på Näsfjärden och Görväln.

En fråga har jag också: Det var "fräthål" i isen. Jag vet inte om jag använder ordet rätt, men det var alltså ganska många små 5-15 cm i diameter ojämna hål rakt igenom isen. Vattnet som stod på isen verkade rinna ut i dessa "dräneringshål". Frågan är; använder jag ordet rätt, och hur uppstår dessa hål?

Anonym från gamla forumet

Gäst
Untitled

Nej! Det du observerade kallas slukhål. Det är porer i isen som vidgas genom det vertikala vattenflödet i porerna. Isen är lättare än vattnet och strävar efter att flyta uppe på vattnet. Alltså måste vattnet uppe på isen rinna ner genom isen.

Fräthål bildas genom att strömmande varmt vatten smälter isen underifrån. Det sker vid tvångsfrysning, sund o. dyl.

Tack för din israpport. Området är ju intressant inför kommande helg....

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg