Kallt och regnigt - vilka handskar ???

Ska iväg ibörjan av juli för en 3-veckors tur runt Island. Letar efter lämpliga cykelhandskar eller liknande som dels håller värmen bra (temperaturen kan gå ned till några få plussgrader) slitstarka samt är hyffsat vatten- och vindtåliga (regnar och blåser en hel del). Har en ide om att neoprenehandskar (liknade paddelhandskar) borde kunna fungera ... någon som har tips om vad som funkar ???

Vanliga gummihandskar

Jag använder vanliga diskhandskar i gummi. Garanterat vattentäta och det blir varmt om än lite handsvettigt. Billigt är det.

Jag har använt vanliga handskar eller cykelhandskarn som ser ut som vanliga handskar och sedan trätt engångshandskar över dem så har de blivit vattentäta och varma. Engångshandskar säljer bl.a. Clas Ohlson.

Neoprenhandskar är kalasbra. Har själv ett par från Scott som varit med under 3 år med rätt så regelbundet användande. Det finns ganska många modeller o märken att välja på o även prisklasser. Kolla inte bara hos cykelhandlare utan även hos mc och skoter-försäljare. Moto-X o Enduroåkare brukar uppskatta egenskaperna hos dessa handskar. Handskar för skoter-x går lite längre upp över handlederna.

BILTEMA har neoprenhandskar i sitt "fiskesortiment" Jag använde sådana en gång och de höll värmen exceptionellt bra, lite för varmt tillome...

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg