Vädret i Kebnekaiseområdet 28/7 - 4/8
Hejsan !
Här en väder-rapport från Kebnekaiseområdet där jag nyligen tillbringade en vecka. Som varmast var det 12 grader. Samma dag hade Kiruna 8 mil bort 24 grader.....Det var relativt myggfritt, använde inte myggmedel en enda sekund ! Härligt !
Torsdagen för en vecka sedan bjöd på snöblandat regn vid Kebnekaise fjällstation och hårda vindar som gjorde att man tappade balansen om man stod stilla. Jag var klädd för en vintertur med fleecebyxor och activentbyxor. På överkroppen bar jag microfleectröja, windstoppertröja och Goretexacka. Jag hade fleecefodrad keps som jag brukar använda för högvinterturer och Hellyhansen-tumvantar. Vanliga fleecefingervantar blev för kallt.Jag gjorde en fototur bort mot Jökelbäcken. Alla andra verkade vara inomhus, nästan.
Tarfala hade lätt snöfall och svalkande +2 grader när vi var där i fredags.Stugvärden pratade om 5 cm nysnö på morgonen.Sjön var dock isfri sedan 15 juli.Förra året var det is 10 Augusti. 1995 var det is på halva sjön 25 juli.
Uppe vid toppstugorna på Kebnekaise sjönk man igenom till knäna (ibland låren) i snö.Snödamasker rekommenderas, liksom stavar om man ska gå västra leden. Hela Vierranvarri var snötäckt, men nu har det nog smält en del.Jag mötte flera som fick vända pga för dåliga kläder.I lördags stod jag på sydtoppen i ett april-liknande väder. Strålande sol och smältande vårliknande snö.Dropp från taket.
Det höga vattenståndet har dock bedarrat.Inga problem med vad vid Kittelbäcken eller jökelbäcken. Detta varierar förstås väldigt, vid varmt väöder och sol blir det förstås ökat flöde i de glaciärvatten-matade bäckarna.
Alla toppturer inställda pga mycket snö och is efter östra leden. Men dessa tror jag kommer igång snart igen. Jag kan istället varmt rekommendera den guidade turen via norra kraterkammen till Tuolpagornis topp.
Jag var då iallafall förberedd på kylan och tycker inte vädret var speciellt extremt.Hursomhelst, jag håller med Peter Caputa om att man bör tänka på att vädret är kallt i fjällen.
Bästa fjällhälsningar, Mats Frank, Umeå