Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Kalles kaviar ?
- Trådstartare JohnnyL
- Start datum
Om butiken förvarar varor i kyl eller ej är ointressant (de flesta butiker förvara många varaor fel). Läs på förpackningen. Förmodligen skall kaviar förvaras kallt. Man har visserligen tillsatt salt till kaviaren, men den kan ju inte värmebehandlas som många andra varor kan, därför måste den förvaras kallt. Men att ta med den på några dagars vadring lär man ju inte dö av, luktar det OK så brukar det också vara OK.
Undantaget är de bakterier som även i små mängder bildar farliga toxiner. Normalt förhindrar man tillväxt av t ex Clostridium botulinum genom att förvara kallt eller tillsätta minst 6-8% salt eller tillsätta ättika för att sänka pH eller en kombination av dessa metoder.
Undantaget är de bakterier som även i små mängder bildar farliga toxiner. Normalt förhindrar man tillväxt av t ex Clostridium botulinum genom att förvara kallt eller tillsätta minst 6-8% salt eller tillsätta ättika för att sänka pH eller en kombination av dessa metoder.
Stor tub funkar
Har alltid med mig mjukost och kaviar på fjällvandring, modell stor tub. Har aldrig råkat ut för att kvaliteten försämrats under de 8-10 dagarna det rör sig om. Det är ju ofta ganska svalt på nätter i fjällen. Men jag håller med om att portionsförpackade småtuber borde hålla bättre, i och med att de är oöppnade längre tid. Men det blir mer att bära på och mer skräp...
Har alltid med mig mjukost och kaviar på fjällvandring, modell stor tub. Har aldrig råkat ut för att kvaliteten försämrats under de 8-10 dagarna det rör sig om. Det är ju ofta ganska svalt på nätter i fjällen. Men jag håller med om att portionsförpackade småtuber borde hålla bättre, i och med att de är oöppnade längre tid. Men det blir mer att bära på och mer skräp...
Hej!
Jag har varit på en 10 dagars vandring i fjällen. Kaviartuben åkte naturligtvis ner i packningen. Den var helt ok under hela perioden. Vi hade även osttuber och flytande smör med oss. Vid baslägret gjorde vi ett "kylskåp", genom att förvara alla kylkänsliga varor i jokkens iskalla vatten. Ett litet tips bara. Som förvaring använde vi en bit av en "spetsgardin" och en bit snöre....
Lycka till.
/ Eva
Jag har varit på en 10 dagars vandring i fjällen. Kaviartuben åkte naturligtvis ner i packningen. Den var helt ok under hela perioden. Vi hade även osttuber och flytande smör med oss. Vid baslägret gjorde vi ett "kylskåp", genom att förvara alla kylkänsliga varor i jokkens iskalla vatten. Ett litet tips bara. Som förvaring använde vi en bit av en "spetsgardin" och en bit snöre....
Lycka till.
/ Eva
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg