Kallare väder, vad för brännare?

Hej!

Jag behöver lite hjälp. Nu är det så att jag tänkte köpa en julklapp till min pappa. Han jagar ofta och jag vet att han har klagat över att när det blir kallt så fungerar inte gasolbrännaren lika bra eftersom den övergå till vätskeform.

Utan att avslöja för honom vad jag tänkte köpa till honom måste jag nu ta reda på vad som fungerar istället? Han har pratat om något innan, någon slags bensinbrännare? Jag vet inte riktigt, detta är inte riktigt mitt ämne!

Så nu vad jag behöver hjälp av er. Vad för något ska jag köpa? Den måste klara av kallare grader. Det är vad som är viktigt! Har pengar sen jag jobbade i somras (som gymnasium studerande får jag inte så mycket på andra sätt). Men jag har ingen aning vad något sånt här kostar.. HJÄÄLP!

Tack!

Det är just ett multifuelkök du söker, dom går att köra på dom flesta fossila flytande bränslena, typ fotogen diesel bensin (gärna alkylatbensin) heptan.. (dock inte etanol dvs t-röd)..
Dom funkar oavsett temperatur.

Du får nog räkna på en kostnad på ungefär 1500 kr..
Har själv ett Optimus Nova+ och är nöjd med det, har dock varit problem med några tätningar men jag tror att det är åtgärdat vid det här laget.. http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=OPTIMUSNOVAPLUS finns även utan plus och blri då ett par hundra kronor billigare, kanske är ett bra alternativ. Kom dock ihåg att köpa bränsleflaska..

Annars verkar Promus Etapower MF vara ett jättebra alternativ, har dock inte testat det själv..
finns exempelvis här http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=PRIMUSETAPOWERMF

Finns fler alternativ också.. http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=PRIMUSOMNIOCHFLASKA

http://Getout.se är en annan bra friluftsbutik :)

Finns några fler alternativ också men det är väl inte så överdrivet stor skilland på dom..
Att hitta nånting billigare blir nog svårt dessvärre.

Optimus 111

Hej!

Mitt favokök är Optimus 111 Hiker. Vill du ha en budgetvariant finns dom ibland begagnade på tradera för 2-400kr. Väger visserligen en hel del men mycket robust och driftsäkert.

VH//Anders

En MF/bensinbrännare är en ganska dyr julklapp om man står för detta själv, ligger mellan 1200 -1500:-

i den här avdelningen så finns det massor av trådar om olika kök och dess olika egenskaper - så läs här.

Det man kanske behöver veta är hur nuvarande köket används - dvs. om det är brännare som skruvas på tub eller brännare som matas via slang - om det sitter i en trangia vindskydd, (då finns trangias MF-brännare), om han lagar seriös matlagning med möjlighet för långok på svag låga (optimus nova) eller bara vill ha så mycket värme som möjligt så att grytan nästa lättar från köket av jetstrålen med matchande ljudnivå ( primus omnifuel ;-) ), att köket är hyfsad tyst med hattliknande brännare (MSR Simmerlite - obs. bara bensinkök) etc.

Sedan kanske din farsa redan har ideer vad det är för kök han vill ha och kommer man med 'fel' kök så kanske det inte bli helt lyckat.

knepigt det där..., och eftersom du inte är ute i arbetslivet ännu och kör på sparade pengar så är det en väldigt dyr present för dig - försök vara flera som delar på den i så fall - alternativt ett presentkort så att han får välja kök själv, så att det blir rätt grejor i slutändan..

Gely! Det är förvisso sant att bensin/fotogenkök har sina förtjänster när det börjar bli kallt. Det är också sant att dessa dök är ganska dyra i inköp - särskilt med servicekit och en del andra tillbehör (t.ex. trillium base tför MSR-köken)! Sant är också att många bensin/fotogenkök är ganska högljudda (dock inte MSR Simmerlite).

Tänk på att bensin/fotogenköken trivs bäst på rena bränslen. För bensin gäller då kemisk ren bensin eller möjligtvis 4-takts alkylat (utan oljeinblandning). Undvik mackbensin som tyvärr innehåller många otrevliga saker! Vid fotogen så använd ren fotogen och undvik all lysfotogen till köket!

Du skrev att din pappa redan hade ett gasolkök? Vilket gasolkök då? Saken är nämligen som så att om din pappa har ett spindelgaskök med s.k. Primusgänga, så finns det faktiskt en ren vintergas, som faktiskt funkar hyfsat ner till 20-25 minusgrader (och till nöds ända neråt 30 minusgrader - brrr!). Denna vintergas består av 100% propan och heter Sievert 2208. Denna vintergas kostar dock runt 200 kr/flaskan och finns (eller kan beställas) hos järnhandlare och dylikt - alltså inte hos vanliga friluftsbutiker!

Dock är denna flaska ganska hög (och smal), ca 9 cm högre än en vanlig 450 grams gasolflaska (30% propan och 70% butan), varför det är lämpligt att ha en hög halkbricka vid barmark (eller litet snötäcke). Vid större snödjup är det givetvis bara att trycka ner flaskan. Då Sievert 2208-flaskan är ganska smal, så lämpar den sig inte för toppmonterade gaskök, så vida du inte har ett stativ eller dylikt som håller Sievert 2208-flaskan.

Så, är du ensam om presenten, så kan du bör du fundera över 1-2 st Sievert 2208-flaskor. Är ni 4-5 stycken om julklappen, så kan ju ett nytt bensin/fotogenkök vara lämpligt.

Lite lästips http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=60177&highlight=gas+vintern och http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=59262&highlight=multifuelk%F6k
/Niklas

I julvacker mässing står SVEA 123 Climber som bensinkök i en klass för sig själv. Lättskött vinterkök.
Bensin som tändvätska och bränsle. En 80 årig design som lever ännu. Fungerar väl och två rörliga delar, spindeln och nålen. När bensinen inte längre förångas är det minus 70 ute och då vill man sitta vid brasan.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Polardego Ny brännare för Jetboil Kök och brännare 2
stefan.svard K.A.P Brännare Kök och brännare 6
BillyAxelsson Vilken brännare är detta? Kök och brännare 3
mikael.johansson Brännare gick inte att stänga av Kök och brännare 7
hsp Rengöra optimus 207 brännare Kök och brännare 9
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
waltruz Vilken brännare och tub till muurikkan vid utflykt? Kök och brännare 1
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
Tovetjarn Hjälp med att identifiera brännare Kök och brännare 5
camoscio Ny brännare? Kök och brännare 10
AntonR Coleman fyrestorm eller andra vindsäkra toppmonterade brännare. Kök och brännare 15
Gråbuse Mindre/lättare 1-2manskök/brännare Kök och brännare 5
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
Armas Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia Kök och brännare 6
masssken Koppla bort gasflaska från brännare innan tömd Kök och brännare 6
apfaktor SOTO-brännare Kök och brännare 13
EinZwei Förvara MF-brännare Kök och brännare 8
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
q17 Brännare på gasflaska eller stående bredvid? Kök och brännare 12
thocar Alternativ till Optimus Crux brännare Kök och brännare 12
D300 Pomed Primus Eta Spider Brännare Kök och brännare 4
magnus ul Trangia gas brännare? Kök och brännare 8
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
insco Optimus brännare 207 samt 9007 på bensin? Kök och brännare 15
Mullemek Finns det brännare med BRED låga? Kök och brännare 11
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
dmchris Hur packa brännare och tamojj? Kök och brännare 9
FarmerJoe Trangias Gasbrännare vs andra Brännare. Kök och brännare 20
Tordnado Billig brännare med bra kvalitet! Kök och brännare 4
eV1Te Jämförelse av brännare (gas, sprit, el) Kök och brännare 31
ArmchairPaddler Värmefördelande platta till brännare ?? Kök och brännare 9
ludwig.linner På jakt efter bensindriven brännare! Kök och brännare 6
mts0n 48-grams brännare - Fire Maple FMS 116T Kök och brännare 17
Arne Bengtsson fotogen brännare Kök och brännare 4
MagArne Flerbränsle-brännare till Trangia Kök och brännare 34
pelka Tändare eller inte på brännare? Kök och brännare 32
1337rumpan Bränsle i Trangia brännare Kök och brännare 8
flanell vilken av dessa trangia brännare är bäst? Kök och brännare 18
Snubblaren Vilken brännare ger mest effekt i trangia? Kök och brännare 20
johan.s Brännare/värmare i lite utrymme Kök och brännare 9
Stordrulen Svårtänd brännare. Kök och brännare 5
nicklas_ll Trangia Multi Fuel brännare - snälla hjälp mig! Kök och brännare 3
bikenut KAP brännare Reparation Reservdelar Kök och brännare 4
peter1959 förslag brännare lyktor o kök till skogen Kök och brännare 3
Boludo Brännare och gastuber Kök och brännare 2
seobserver Tre brännare i jämförelse+en UL Kök och brännare 0
arj_gbg Pump till Nova brännare Kök och brännare 4
prylManne Guide? hur starta brännare med bensin? Kök och brännare 26
lojsan05 Trangia mulitfuel brännare och gas brännare Kök och brännare 4
rodluvan76 Allmän info om kök+brännare önskas Kök och brännare 8

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg