Kallaktjåkko

Kallaktjåkko!!

Kallaktjåkko.. är som ‘bekant’ ett okänt fjäll . Inte vidare besökt vad jag förstår.. Jag ska vandra där i sommar hade jag tänkt. Jag har faktiskt aldrig varit uppe på någon av dom topparna i massivet. Utsikten måste vara ‘vid & stor‘, därifrån.
Vidare ämnar jag beta av platsen för denna berömda ‘fjällvallmon’ där nere mot Teusadalen. Har någon varit där på den stora ‘grusplätten’ och sedan tagit sig över till norra sidan över jokken vid växtplatsen?
Jag har sedan tänkt ta mig vidare i de övre delarna av Kaitumdalen, och softa där i en vecka, helst vid någon öde sjö..

Tips emottages och foton.:)

Jag gjorde en kort tur upp på Kallaktjåkkå i fjol, Anders. Jag gick upp från "Akka-pakeringen" och tältade sedan strax väst om Rájvotjåhkkå. Därifrån klev jag sedan upp på toppen. Avslutade i Ritsem.

Även jag hade stora förhoppningar på utsikten då jag gick upp, men gudarna var inte med mig den dagen. Jag bifogar en bild från toppartiets stenöken som visar på den utsikt som jag bjöds.

Jag kommer att återvända ett annat år!

Bilagor

• P1000708mindre.jpg
    P1000708mindre.jpg
    14.3 KB · Visningar: 337
Det var en vacker bild på sitt sätt.. Ödesmättad och något tom.. --Påminner om någon strand på Gotland.
Nåja, jag får ta detta med ro..
Solen skiner ju alltid ändå tillslut. Regnar det, kan man ju ligga i tältet och sova, en ursäkt bara det för latmaskar..
Tack för ditt inlägg

Tänkte mig upp på Kallaktjåkkå (primärfaktor 1000+m!) förra sommaren och låg bra till med läger vackert vid Maukojaureh. På kvällen var det kalasfint väder och ett mäktigt panorama mot Sarekfjällen och sjöfallsdalen västerut.

Men så kom snålvädret, och det blev reträtt mot Nieras istället. Så Nieras bestegs dagen därpå i nollgradigt regn och stormbyar ( och 3 dagar innan stod jag och färdkamraten på Rappattjårro i vindstilla och dimma).
Verkligen toppturer och bestigningar för bestigningarnas skull!

Men inget som jag önskar ogjort, om bara solen och utblickarna skulle infinna sig nästa gång jag försöker bestiga Kallaktjåkkå!

http://www.flickr.com/photos/21690381@N02/sets/72157621836255440/ finns det några bilder tagna av följeslagaren vid denna, förra sommarens utfärd.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg