Kalla tår

• Trådstartare biguet@spray.se (Bosse Biguet)
  • Start datum

biguet@spray.se (Bosse Biguet)

Gäst
Jag fryser lätt om tårna redan vid måttlig kyla. Har sett att somliga trär en raggsocka över kängan. När den blir våt får den väl motsatt effekt? Finns det något annat väl fungerande sätt att skydda fötterna?
Har själv tänkt att prova Skyllermarks knäskydd omvänt över kängorna.

thure.bjorck@sssk.se (Thure Björck)

Gäst
Mössa det intelligenta plagget

Frågan diskuterades i höstas på brevgruppen outside här på utsidan.

Första inlägget finns i www-arkivet från brevlistan som http://www.utsidan.se/outside/1999/1007.html

Själv svarade jag då så här:
Re: Kalla tår

Thure Björck (thure.bjorck@sssk.se)
Tue, 30 Nov 1999 23:58:06 +0100

Messages sorted by: [ date ][ thread ][ subject ][ author ]
Next message: Markus Laurin: "Re: Kalla tr"
Previous message: GUNNAR WESTHOLM: "SV: Kalla tr"

Hej Malin och andra kallvädersexponerade.
Kalla tår är endast delvis sko eller sockorsakat.
Kroppen prioiterar vid kyla att hålla huvud och centrala kroppen varmt.
Blodcirkulationen stryps till armar händer ben fötter nästippar och
örsnibbar vid kyla som hotar temperaturen centralt i kroppen.
Oftast lönar det sig betydligt bättre att sätt på sig 200 gram tjockare
mössa än 200 gram tjockare sockor därför att upp emot 75%! av
energiförlusterna vid svår kyla sker från huvudet då man inte förmår
strypa hudcirkulationen i skalpen pga kroppen som sagt prioiterar
huvudets temperatur.
Ännu värre ställd blir du om du nyttjar nikotin t ex snusar som
ytterligare stryper blodcirkulationen till fötterna.
Blodcirkulationen till fötterna ökas om man undviker alltför åtsittande
kläder och sockor på ben och fötter samt när man rör fötter och tår
ordentligt. Tjocka sulor som isolerar mot bindningar i metall är också
en bra idé.

Thure

PS
Det finns ytterligare svar i diskusionen före och efter mitt inlägg.
Jag kommer att föreläsa i ämnet på Fjällklubben i Stockholm 8/3. Se Utsidans kalender längst ned på första sidan.

DS

Mats Olsson

Gäst
Untitled

Damasker håller även fötterna varma. Dessutom skyddar de ju vid fotplurrningar etc. Nackdelen är att mer fukt stannar kvar i skon. Välj en kort eller andande damask.

F. ö. tycker jag att sulor av den typ som finns i sportskor isolerar bäst. Ryktesvägen har jag hört om ett knep där man sveper in foten i en plastpåse för att den inte skall fukta ned de isolerande lagren. Men det har inte jag provat.

Avslutar med ett säkert tips. Håll hög fart, då får du jobba ordentligt och blir varm ;).

kennet@stones.com (Kennet Johansson)

Gäst
sv Kalla tår

Man måste få igång blodcikulationen i fötterna, värm upp skorna med en hårtork eller skotork innan du skall ut och åka.

Fotlappar

Det bästa mot kalla tår, om man redan har mössa villsäga, är rymliga skor och fotlappar, dvs dukar av ylletyg ca 60x60cm som vikes runt foten så att tårna täcks av 5 lager tyg. Beprövat sedan lång tid vid norrlandsförbanden, men börjar falla i glömska. Jag är medveten om att rymliga skor inte alltid är en hit vid långfärdskridskoåkning, så ev kan damasker av den typ som finns till långdåkningspjäxor vara användbara.

till kalla tår

Sockor utanpå kängorna används när det skulle göra med skada än nytta att ta på en socka till i kängan. Det är när luftmängden i kängan minskar från en mängd som kroppen klarar att värma.
En sak som man också lätt glömmer är att byta sula och inlägg. Jag tar alltid med minst ett extra par rena inlägg att byta med. Inläggen kan lätt torkas och låtes vila ett dygn. Skillnaden märks mest när det är under -30 C men kan påverka njutningen av lägre skriskofärder. MVH Per Holmström

Ullstrumpor

Om du inte redan har testat, så är stumpor i ull en ide. De fungerar i alla fall utmärkt för längre telisturer, ullsulor är också bra.

Marcus

För trånga pjäxor som stryper blodomloppet och klämmer ihop de värmeisolerande egenskaperna hos sockerna ,kan vara en orsak.
Med större pjäxer får man rum med dubbla raggsockor.

För att slippa köpa nya pjäxor så kan damasker(som går ner en bit över pjäxan)få upp värmen en del.
För skidpjäxer finns ett helt (värmeisolerade) ytterskal att köpa.
Tyvärr är långfärdskridskopjäxer mycket större, men om man köper ca. tre nr större skidfodral och eventuellt klipper upp och förlänger(syr om) dem undertill så går det att trä dem över skridskopjäxerna.

Lars Bäckström

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg