Kalla fötter

Skall iväg nästa vecka på en lite skid tur på 5dagar.
Nu e det så att jag har lite problem med att mina fötter blir lite kalla på kvällarna. är det nån som har nåt tips på bra skydd att sätta på fötterna när man har tagit av sig plastskalet, eller hela pjäxorna?

På Åhlens och säkert andra varuhus med sänkläder brukar man kunna köpa dunsockar för 150-300 spänn, värmer gott även hemma i soffan!

//Uffe

Mina metoder

En tunn syntetsocka och en lite tjockare i ull per dygn, bytes varje kväll.

Vid bivackering ett par gamla filttussar med filtsula från överskotten för många år sedan, ovanpå dessa grävpåsar med sula av gammalt liggunderlag.

Givetvis innerskona i sovsäcken övernatten, om det är riktigt kallt knäpper jag ihop dunjackan och förstärker isoleringen i fotändan med att trä den över sovsäcckens nedre del.

Pjäxorna löst spända på platten och uppför.

Mössa på huvudet, varmt kring halsen och rejält på händerna minskar också risken för kalla fötter.

I sängen

I sängen/sovsäcken rekommenderas en Nalgeneflaska fylld med hett(kokande när man häller i) vatten. Petflaska går också bra, men då får man vänta lite innan man fyller flaskan, annars kan den smälta. Dra dina fuktiga strumpor utanpå flaskan så torkar dom.

För varma fossingar

För varma fossingar finns inget bättre än "booties". Helt fantastiskt! Dom jag köpte är vattentäta = går perfekt att traska runt med utanför tältet eller att ha på när man gräver snögrotta.

LG säljer grymma såna för endast 430 kr! Jag har Taiga men dom här är säkert lika bra:

http://www.klatterochhogfjall.com/Klader/Dunkladr.htm

Bara att slå till, du kommer aldrig se på vintercamping på samma sätt. :)

lite utanför ämnet, men dock!
det finns fotvärmare som fungerar nästan lika dant som de piffiga handvärmarna som man bryter och kan återanväna. Förn fötterna är dem små tunna och läggsunder tå partit. Värmer bra och fungerar bra (tycker jag) utan att ge obehagsknslor vid tex vandring.

Du blir förmodligen kall för att den svett som fötterna avgett samlats i pjäxan och kyler ned dina fötter när du slutar röra på dig. Ta av allt och sätt på torrt efter dagen och se till att torka pjäxan och innerskon.

Lappskor...

S.k. lappskor (bällingskor) är svårslagna. Med sådana på så kan man lätt inbilla sig att man sitter framför en brasa i TV-soffan. De går alldeles utmärkt att ha på sig när man sover. :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vinddriven Svettiga = kalla fötter Skidalpinism 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg