Kall om händerna ...

Jag har hemma en tjock försluten plastpåse
som innehåller ett salt i flytande form och
ett metallbläck (påminner om ett bröstimplantat
:)). När man bryter på metallbläcket så ändrar
saltet tillstånd (tror jag om jag har gissat
rätt) från flytande till fast och avger en
massa värme. För att återföra saltet till flytande
form igen så kokar man påsen och hela proceduren
kan göras om igen.

Denna lilla grej är super tycker jag för att
värma händerna eller fötterna (snabbvärme)
men var kan man köpa den ? Jag har fått denna
av en person som fick den på en mässa. Det står ingeting på den och jag har inte hittat den
någonstans.

Har någon en ide ?

Jag har en liknande som jag fick för något år sedan..
jag har den inte här just nu, så jag kan inte kontrollera,
men jag tror att det var friluftfrämjandet eller
något liknande som sålde den..

Gasvärmare

Samma typ såldes åtminstone förr av Primus för att värma gasen till gaskök/lykta vintertid.
Den var rund och passade i gasflaskans rundning undertill.

JL

Lite offtopic kanske men tänk på att dessa hanvärmare inte får vara för kalla när man aktiverar dem. Att ha dem i ytterfacket på ryggan på vintern är en dålig ide. Ha dem i en inne ficka och ta fram dem vid behov i stället.

//Uffe

Tack för hjälpen

Tack för hjälpen! Ja de finns ju att köpa
lite varstans bara man öppnar ögonen. För
er som är intresserade av vad det är:

http://www.krc.su.se/web/kemiklipp/varmepasar.asp

Aduro är nog inte helt fel eftersom jag fick
den från en mässa för "vård" för ett antal
år sedan. Men jag skall sluta förvåna mig över
vad som finns på Claes Ohlsson i alla fall, de
verkar ha allt ;-)

Köpte en från Clas Ohlson för snart 10 år sedan. Har dock aldrig använt den praktiskt när jag varit utomhus... Känns för omständigt att måsta koka den. *bara jag som är lat* Fast jag har kvar den än idag, kanske använder den nån gång.

handvärmare

hallå där,

det finns ju för och nackdelar med dylika handvärmare, bla kokningen, hållbarheten mm. Jag skulle för alla rekommendera en gammal klassisk handvärmare med kolpinnar som man tänder på, får att glöda, stoppar i värmaren och så har man skön värme i flera timmar framöver. Vaude vet jag har sådana för 69:- där tio extra kolpinnar kostar 30 kr. Där har du kanske totalt 100 timmars go' värme. Ingen kokning, väldigt stryktålig och håller i evighet. Prova naturkompaniet.

ha de

Pallar dom kyla?

Jag har (hade?) en Primus värmekudde till gaskök.
Efter kall natt för många år sedan var den inte med längre. Den var "laddad" och klar för att användas till frukosten men så blev det inte.

Jag vet inte om jag kommit åt den under natten eller om den frusit eller inte gillat kylan, hursomhelst fick det gå utan och jag provade den inte mer.
Någon som har erfarenhet av att dom inte gillar kyla?

JL

Värmer kort tid

Jag har två stycken handvärmare av modellen saltlösning som kristalliseras när man man bryter metallbläcket som jag fått som av ett större byggbolag som reklam. De har alldeles för kort tid som de värmer innan de måste återaktiveras genom kokning för att jag skulle vilja rekommendera dem. Mina värmer bara i typ 15 minuter. Om de är av samma märke som de som säljs i butik vet jag inte men jag tror inte att skillnaden är så stor.

Tommy

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg