Kalix-uppsala?

Hej jag och tjejen funderar på att paddla Kalix uppsala eller tvärtom nästa år.
Är det ngn som har koll på strömmar eller områden på denna sträcka och vill ge lite tips om vettiga rutter osv vore vi glada /mvh J :)
 
Skämtar du?
Eller menar du något annat Uppsala än Uppsala som i universitet, domkyrka, Uppland... Så långt mina geografikunskaper räcker känner jag inte till något annat Uppsala än detta samt ett Uppsala i Örebro och ett i Kronobergs län. Strömmar, områden och rutter på denna sträcka... Snacka om att utvidga begreppet lokalkunskap!
 
Skämtar du?
Eller menar du något annat Uppsala än Uppsala som i universitet, domkyrka, Uppland... Så långt mina geografikunskaper räcker känner jag inte till något annat Uppsala än detta samt ett Uppsala i Örebro och ett i Kronobergs län. Strömmar, områden och rutter på denna sträcka... Snacka om att utvidga begreppet lokalkunskap!

hmmm ja Uppsala i Uppland. borde finnas ngn blåbandpaddlare som har koll.
Du vet nääätet är jätte jätte stort och du skulle bli förvånad hur mycket info man faktiskt kan få av folk. Börjar dock tvivla på detta forum....
Å du om jag hade sagt Stockholm skule du frågat om vilket av de 40 st sthlm jag pratar om?

Kväk ur dig ngt mer drygt nu.
 
Jag känner flera som paddlat blåbandet men ingen av dessa har varit i närheten av Uppsala under sin HBB paddling. På min karta är det en väldans massa land och lite vatten om ska från Uppsala till kusten. Har ni hittat någon paddelväg Uppsala - Norrtälje?

Per
 
Hej jag och tjejen funderar på att paddla Kalix uppsala eller tvärtom nästa år.
Är det ngn som har koll på strömmar eller områden på denna sträcka och vill ge lite tips om vettiga rutter osv vore vi glada /mvh J :)

Rutten är ganska given: Från Kalix nerför älven, sväng höger när ni kommer till havet, följ sedan svenska kusten ner till Stockholm, sväng höger in på Mälaren sen vidare via Sigtunafjärden över Ekoln och uppför Fyrisån till Uppsala.

Det finns några exponerade sträckor längs kusten, t.ex. Gävlebukten. Det finns mycket skrivet om Blå Bandet, även om de normalt paddlar i motsatt riktning finns det massor av relevant information på t.ex:
http://www.havspaddlarnasblaband.se/
 

avslutad210712

Gäst
... Snacka om att utvidga begreppet lokalkunskap!

Skämtar du. Snacka om att utvidga begreppet snorkigt svar.

Man skulle faktiskt kunna tänka sig att folk som bor eller färdats utefter olika delar av sträckan lämnar sina kunskaper om just det området. Ungefär som när någon frågar efter en vandringssträcka i fjällen då folk delar med sig av sin kunskap angående de områden de känner till.
 
Rutten är ganska given: Från Kalix nerför älven, sväng höger när ni kommer till havet, följ sedan svenska kusten ner till Stockholm, sväng höger in på Mälaren sen vidare via Sigtunafjärden över Ekoln och uppför Fyrisån till Uppsala.

Det finns några exponerade sträckor längs kusten, t.ex. Gävlebukten. Det finns mycket skrivet om Blå Bandet, även om de normalt paddlar i motsatt riktning finns det massor av relevant information på t.ex:
http://www.havspaddlarnasblaband.se/

Tack det var precis det jag syftade på. var kanske lite vag i min frågeställning. men vilken håll man paddlar är ju ganska relevant för man vill ju inte paddla åt "fel"håll så att säga tex gotland runt pga av strömmar... tack iaf :)
 
Uppsala Stockholm

Jag har paddlat sträckan Uppsala-Stockholm ett antal gånger och strömmen går från Uppsala till Stockholm. Men å andra sidan så är strömmen för det mesta omärkbar så det går lika bra åt båda hållen. Slussade ut för några år sedan men vet inte om det går nu.

Om du undrar varför du får sådanna reaktioner så är det många som inte har sån koll på geografin att de vet att Ekoln ligger utanför Uppsala och hänger ihop med Mälaren.
 
Du missar den fina Haparanda skärgård med bara ett par kilometer om du börjar eller slutar i Kalix. :) Där finner man kilometerlånga sandstränder och urskogar där man får vara helt ensam, ingen trängsel där inte. :)
 
Pålandsvind

Jag läste någonstans att en anledning till att man vill paddla sveriges kust i riktningen svinesund>haparanda är den pålandsvind som ofta blåser under vår och försommar. Grejen ska vara att pålandsvinden vrider sig under slutet av dagen mot nord längs västkusten och mot syd längs ostkusten. Alltså får man oftast medvind. Havspaddlarnas blå band ska paddlas så, men reglerna för "K2-bandet" medger att man paddlar kusten i valfri riktning.
Statistiskt är den förhärskande vindriktningen i Sverige väst till syd beroende på var man mäter, längs norrlandskusten därför snarare sydlig vind under juli, augusti. Variationer förekommer naturligtvis beroende hur hög- och lågtryck placerar sig. Tydligen är vindstyrkorna i Sverige allmänt som lägst i maj-juni.

Sammanfattningsvis skulle man tycka att det är klokast att paddla norrut längs kusten. Från hemsidan Havspaddlarnas blå band hittar ni många berättelser/loggar från turen längs kusten. Klicka på "Godkända paddlare".

Ha en bra tur!

Jonas
 
Från syd till nord

Som f.d. norrbottning och i ungdomen seglande på Bottenviken och Bottenhavet, instämmer jag med Jonas och statistiken att de förhärskande vindarna ger medvind om du paddlar norrut. Den förhärskande strömmen är tvärtom sydgående längs svenska kusten, men inte särskilt stark, så den har mindre betydelse.

Och det där tipset om att inte stanna i Kalix utan fortsätta till Haparanda-skärgården, det vill jag också supportera. Missa inte den pärlan.

hälsningar Jens
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Zlagge Nikkaluokta - Kalix paddling längs Kalixälven Paddling allmänt 2
Lico Köpa tillbh & utr i Uppsala? Paddling allmänt 5
LennartW Kanotplats i Uppsala sökes Paddling allmänt 4
casey Kajakdag på Fjällnora (Uppsala) Paddling allmänt 0
labbman Paddling nära Uppsala för nybörjare Paddling allmänt 8
frebj Kajakförvaring i Uppsala Paddling allmänt 4
Kjell Lundgren Ny kanotlada vid Ekoln Uppsala Paddling allmänt 0
Apebrain Kajakplats i Uppsala Paddling allmänt 0
Brundin Hitta bra och billig kajak i Uppsala/Stockholm Paddling allmänt 2
LFN Kajakplats Uppsala Paddling allmänt 6
LFN Weekend turer från Uppsala? Paddling allmänt 11
BOBen kajakplats i Uppsala Paddling allmänt 0
Paul Sebastian Fråga om att paddla från Uppsala till Stockholm Paddling allmänt 15
havsoring Kajakplats Uppsala Paddling allmänt 15
toblotron (Uppsala) Sunnerstastugans uthyrning öppen? Paddling allmänt 5
Kjell Lundgren Motionslopp Ekoln Runt i Uppsala 19:e Augusti Paddling allmänt 5
Vandrare Kajaktävling i Uppsala 31 mars Paddling allmänt 1
grix Kajakbyggare Uppsala Paddling allmänt 1
Anja S Kajakförvaring i Uppsala? Paddling allmänt 0
avslutad Paddling Uppsala Paddling allmänt 2
Väbeln Kajakplats i Uppsala Paddling allmänt 1
Vandrare Kajakprovardag i Uppsala? Paddling allmänt 1
johanv kajakförvaring Uppsala Paddling allmänt 0
gös Tidsuppskattning för att paddla Uppsala-Sandhamn?? Paddling allmänt 4
Nybliven kajakledare önskar hyra båt i Uppsala Paddling allmänt 1

Liknande trådar