Jag funderar på att köpa Ozi-Explorer men är rätt tveksam eftersom jag inte får Shareware-versionen att funka ordentligt. Är det någon som vet varför min metod medför fel?
Efter mycket krångel har jag funderat ut en metod som borde vara "foolproof".
1. Ställ in Kartex på WGS84
2. Öppna kartex och exportera ut en bmp-fil över det aktuella området.
3. I Kartex så markera två punkter, diagonalt över kartan på lätt igenkännbara ställen
4. Överför dessa punkter som waypoints till din GPS, inställd på WGS84 också den.
5. Öppna bmp:n i Ozi-explorer, strunt i att kaliberera kartan noggrant nu
6. Ladda ner waypointsen från din GPS.
7. Kalibrera kartan mha de två waypointsen du fick från GPS:n
8. Klart!
Eftersom min erfarenhet av Kartex är otroligt bra, onogrannhet på <15m många gånger när jag jämfört nedladdad punkt med verkligheten så är det konstigt att Ozi får fel på upp till 500m och det på en punkt som ligger mitt emellan de två kalibereringspunkterna. Avståndet mellan de två kaliberingspunkterna är runt 10km.
/Andreas
Efter mycket krångel har jag funderat ut en metod som borde vara "foolproof".
1. Ställ in Kartex på WGS84
2. Öppna kartex och exportera ut en bmp-fil över det aktuella området.
3. I Kartex så markera två punkter, diagonalt över kartan på lätt igenkännbara ställen
4. Överför dessa punkter som waypoints till din GPS, inställd på WGS84 också den.
5. Öppna bmp:n i Ozi-explorer, strunt i att kaliberera kartan noggrant nu
6. Ladda ner waypointsen från din GPS.
7. Kalibrera kartan mha de två waypointsen du fick från GPS:n
8. Klart!
Eftersom min erfarenhet av Kartex är otroligt bra, onogrannhet på <15m många gånger när jag jämfört nedladdad punkt med verkligheten så är det konstigt att Ozi får fel på upp till 500m och det på en punkt som ligger mitt emellan de två kalibereringspunkterna. Avståndet mellan de två kaliberingspunkterna är runt 10km.
/Andreas