Kalfjäll, högfjäll, lågfjäll

Aja baja, inga improvisationer:)

Anders M; sa:
Till min fråga: Vad är kalfjäll, högfjäll och lågfjäll?
.
.
.
Är lågfjäll ett kalfjäll som inte är högfjäll? Eller ett trädbevuxet fjäll?

Kom igen med era definitioner eller uppfattningar! Det finns nog inget rätt eller fel, men vad tycker ni?

[Ändrat av Anders M 2007-02-09 kl 09:17]

Hallå där, inte får man uppfinna egna definitioner hur som helst när det finns fakta att ta till, som förstås är den absoluta sanningen!

'Kalfjäll' är förstås det som anges som "kalfjällsregion" enligt vegetationskartan. Det medför förstås att vi har kalfjäll så länge veg.kartan inte uppdateras, även om det börjar växa massvis med fjällbjörk där;)

Sedan blir det svårare. Men bara lite. Nationalencyklopedin har förstås svaret. Vi börjar med 'fjäll':

'fjäll' = "berg som når över den klimatiska skogsgränsen upp i kalfjällets höjdzon"

'högfjäll' = "fjäll som når högt över trädgränsen och har stora områden täckta av smältande snödrivor på sommaren"..."Högfjällsområden i Sverige når minst 1200 möh"

Så då skulle vi kunna fortsätta ha högfjäll. Om det inte vore för att NE fortsätter "Glaciärer, blockhav och kalt berg är typiska drag i högfjällens natur". Typiskt. Om glaciärerna smälter bort har vi inga typiska högfjäll.

'lågfjäll' = "fjäll med topphöjder under ca 1200 möh"

Visst är jag tråkig?

En källförteckning finns också i NE: G Hoppe: Fjällens terrängformer; O Melander: Former i fjällen; S Selander: Det levande landskapet.

Personligen kändes uttrycket lågfjäll konstigt på tungan. Högfjäll kändes naturligt, fast jag hade ingen bra uppfattning om hur jag skulle definiera det. Himla kul frågeställning, Anders!

:) Kalle G

Mellanfjäll

Jag antar att Nationalencyklopedin lämnar öppet för vidare diskussion :). Eller är det 1200-meters-gränsen som gäller för vad som är hög- respektive lågfjäll?

svenska wikipedia, uppslagsord "fjäll", påstås att fjället delas in i tre vegetationszoner: högfjäll, lågfjäll och mellanfjäll. Nationalencyklopedin nämner inte mellanfjäll överhuvudtaget. Jag antar att mellanfjäll är ett fjäll som varken är lågfjäll eller högfjäll enligt Nationalencyklopedins definition?

Är Svealands högsta fjäll Storvätteshågna (1204 m) lågfjäll, mellanfjäll eller högfjäll?

Nu ska vi nog inte blanda fjäll och vegetationszoner.

Ett fjäll kan vara 2000meter, och därmed iallafall i Sverige ett högfjäll, men längre ner på det finner du bland annat en vegetationszon som är lågfjäll.

OK. Så då finns det två typer av fjäll (högfjäll och lågfjäll) samt tre typer av vegetationszoner (högfjäll, mellanfjäll och lågfjäll)?

Fler. googlade lite och hittade följande:

Prealpina zonen/Barrskogsregionen
Subalpina zonen/Björkskogsregionen
Lågalpina zonen
Mellanalpina zonen
Högalpina zonen

Har sett andra namn också. Men de två första är väl ganska självklara, sen hittar du en,vide, blåbär mm i låga. Du hittar ängar och hedar i mellanalpina och sten och isranunkel i högalpina.

Re: Mellanfjäll

Anders M; sa:
Jag antar att Nationalencyklopedin lämnar öppet för vidare diskussion :). Eller är det 1200-meters-gränsen som gäller för vad som är hög- respektive lågfjäll?

svenska wikipedia, uppslagsord "fjäll", påstås att fjället delas in i tre vegetationszoner: högfjäll, lågfjäll och mellanfjäll. Nationalencyklopedin nämner inte mellanfjäll överhuvudtaget. Jag antar att mellanfjäll är ett fjäll som varken är lågfjäll eller högfjäll enligt Nationalencyklopedins definition?

Är Svealands högsta fjäll Storvätteshågna (1204 m) lågfjäll, mellanfjäll eller högfjäll?

He he he,

Anders, Storvätteshågna är ju ett långfjäll så klart!!!!

1200 meter ar ganska lagt for att vara hogfjall tycker jag! Jag tanker mig typ 1400 meter, minst.

"Hogfjall" maste ju vara helt kala for att det ska kannas bra.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg