Kalfjäll, högfjäll, lågfjäll

Skrattar högt och förstör glädjen med att vara lite allvarlig...

För mig är "fjäll" bergen i Sverige och Norge. Inget annat utom kanske de "nordiska" Grönland och Svalbard.

Kalfjäll är givetvis över trädgränsen.

"Högfjäll" är en 100% subjektiv upplevelse som sträcker sig från allt från "Fjällviddens lyxhögfjällspensionat" strax under trädgränsen till att hänga i krokig arm i en isyxa på Kaskasapaktes nordvägg.

GustavOh; sa:
^_^; sa:
Jag associerar genast till "kullor", kan det vara damer på fjället??

Fjällor - högfjäll
Kullor - lågfjäll?

Min ouppfostrade hjärna inser vad kvinnor på slättlandet i så fall rent logiskt borde kallas, men där kickar självcensuren in.

När det gäller män är jag mer osäker. Kring sjöarna hittar du ju en badkar, och vid havet saltkar, men på fjället vete tusan.

Det finns ju en liten förening för fjällkarlar...

Johan: Gooooooooooogle:)

Men här kommer de:

1. att ha genomfört minst 2 fjällturer vintertid av en
svårighetsgrad som gränsar till livsfara
2. att ha bestigit en fjälltopp på en höjd av minst 1200 meter
före någon annan
3. att ha genomfört en vinterfärd över trädgränsen som
skulle vara minst 80km lång och pågå i minst 3 dygn
4. att ha utfört en prestation som kan jämföras med ovanstående

Jag fattar dock inte ritkigt hur de menar, men antar att man ska ha gjort 1, 2 &3 eller något som kan vara jämförbart.

För tar man bara 3:an så är det ju inte så svårt. Däremot är ju 2:an svår att klara av idag.

Nya föreningens hemsida är http://web.telia.com/~u92904278/

Du borde ritat Gurgla för så känner jag mig idag.
1 + 3 var väl inga problem på 70-talet när föreningen upphörde, det gjorde vi årligen, men 2 torde redan då varit närapå omöjligt....
Den nuvarande verkar betyligt frommare...
Men efter mitt inlägg om förbuskningen och för den delen höjandet av trädgränsen så vet ej attsingen.

go tur

pery; sa:
För mig är "fjäll" bergen i Sverige och Norge. Inget annat utom kanske de "nordiska" Grönland och Svalbard.
Det där med Norden är kanske huvudet på spiken. Nordfinland räknas givetvis dit (Haldefjäll). Öarna i nordatlanten kanske har fjäll? En del talar om Islands fjäll. En och annan talar om fjäll i Skottland. Är det för att Skottland är lite nordiskt? Eller för att högländerna ser ut som de skandinaviska fjällen?
pery; sa:
"Högfjäll" är en 100% subjektiv upplevelse som sträcker sig från allt från "Fjällviddens lyxhögfjällspensionat" strax under trädgränsen till att hänga i krokig arm i en isyxa på Kaskasapaktes nordvägg.
Så ett fjäll kan vara högfjäll ena dagen, men inte nästa dag?

Genom Sveriges bygder från 1896 definierar högfjäll och lågfjäll, men språket ändrar sig genom tiden. Det är därför jag undrar vad ni - experterna - har för definition.

Är Storvätteshogna ett högfjäll? Helags?

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg