kakskaspakte

Hej
Är det någon som har en bild över norr väggen på kaskaspakteoch och kanske lite info om väggen, några snø/is linjer, kompakt/løst fjäll (vinter)?

I boken "Sarek och Kebnekaise. Där ljuset skiftar" (Claes Grundsten, 1996) finns på sid 152 en sommarbild på nordväggen; två sidor i storbildsformat. Bästa avbildning av väggen som jag själv sett.
Claes skriver i boken: "Kaskaspakte (2043 möh) är en mäktig alptopp. Nordsidan som vi ser här, betraktas som klättrarnas svåraste utmaning i landet. Det massiva stupet är tre hundra meter högt och till vänster syns den omtalade Nordpelaren som bestegs för första gången 1945 vilket då betraktades som den största alpina bragden i fjällen. Den ännu svårare väggen rakt nedanför högsta punkten betvingades 1953. Trots att jag inte längre klättrar alpint känner jag fortfarande utmaningen hos klippväggar i den här dimensionen. Nu ägnar jag mig mest åt bergsbestigning med andra förtecken. Målet, det vill säga toppen, är viktigare än vägen".

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg