Jag tror jag har lyckats koka ner det hela till ett beslut, har varit och klämt på ryggsäckarna några gånger till. Utifrån kännarna så har jag förstått att ryggsäcken är ett av de ställen där man kan spara vikt. Samtidigt är vikt inte mitt största bekymmer, har man samma lynne och lastkapacitet som en åsna är det passformen som är viktigast.
Förra sommaren vandrade jag med en mindre damsäck. Efter att ha surrat fast allt som inte rymdes i väskan utvändigt var det som att vandra med en jättemuffins på ryggen. Det måste ha sett oerhört lustigt ut. Att köpa båda säckarna, lasta full, dammsuga lite, skulle vara det förnuftigaste alternativet. Som alla vet är inte alltid åsnor de förnuftigaste djuren. Efter visst klämmande och kännande får det nog bli Kajkan.
Jag skulle nog ha blivit nöjd med båda säckarna, som bonus blir det dessutom några kronor extra över med kajkan. Under förra årets (tillika våra första vandring) så blåste det några nätter, vi tältade. Tältet kändes inte så pålitligt, det var inte för inte vi fick känslan att tältet skulle kunna blåsa bort eller sönder (inköpt på rusta eller motsvarande inför en roskilderesa för tio år sedan). Tältet är lite av ett typexempel på den utrustningen vi hade med oss och använde. Så tills vi lyckats se över merparten av den övriga packlistan så kan nog 75 l säcken vara behövlig storleksmässigt. En anledning till varför mindre säckar inte är aktuella. Det finns lite till att bocka av på inköpslistan, en månad i taget.
Jag vill tacka för alla kommentarer, förslag och tankar.
Ett särskilt tack till dig Johan Kannala.
Jag skulle nog ha blivit nöjd med båda säckarna, som bonus blir det dessutom några kronor extra över med kajkan. Under förra årets (tillika våra första vandring) så blåste det några nätter, vi tältade. Tältet kändes inte så pålitligt, det var inte för inte vi fick känslan att tältet skulle kunna blåsa bort eller sönder (inköpt på rusta eller motsvarande inför en roskilderesa för tio år sedan). Tältet är lite av ett typexempel på den utrustningen vi hade med oss och använde. Så tills vi lyckats se över merparten av den övriga packlistan så kan nog 75 l säcken vara behövlig storleksmässigt. En anledning till varför mindre säckar inte är aktuella. Det finns lite till att bocka av på inköpslistan, en månad i taget.
Jag vill tacka för alla kommentarer, förslag och tankar.
Ett särskilt tack till dig Johan Kannala.