Kajakvolym & lastkapacitet?

Har funderat på detta med kajakers volym och lastkapacitet. Om man ska på tur och får ner all sin packning utan att behöva lasta på däck kan man då anta att kajaken har tillräcklig volym? Eller måste man ha lite luft i packutrymmena för att ha tillräckliga marginaler? Läste om Jim Danielsson långa tur där kajaken var maxlastad med brödlimpor på smalbenen mm. (Jag förutsätter att lasten består av tält&sovsäck mm och inte guldtackor)

För min flerdagarspackning räcker volymen i en Skim Dex men det blir inte mkt luft över i packutrymmena. Jag väger inklusive utrustningen på kroppen cirka 80 kg. Hur skulle det funka? På kajak.nu skriver Erik&Pia att kajak rymmer hyfsat med packning, kanske inte för de längsta turerna men iaf. Har tidigare varit inne på att skaffa en kajak med stor volym men börjat tänka om lite, jag paddlar ju oftast bara över dagen med termos och macka.

Vad har ni för erfarenheter och tankar kring detta?

/Micke
 
Sommar med tunna skor, liten sovsäck, ingen dunjacka, ihoprullat termarest.... då funkar min kajak utmärkt för en veckas tur. det blir tveklöst lättpackat i och ur - trots att den är hyfsat liten i volymen. men om man har mycket prylar med sig, om man gillar det och är ute längre tid, ja då så är större kajaker nyttiga.

själv så gillar jag inte storvolymskajaker så mycket, de känns osmäckra och tar mer påverkan från vinden... och jag gillar rätt minimlistiska packingsansatser.

saken är nog den att du kan klara dig på lång tur med hur liten kajak som helst, om du vill vara "fjäderlätt" eller minimalistisk. frågan är vad du vill.

mina 2pence sätter jag på att du har många bra kortturer med dagspackning och att det istället blir lite krångligare eller mindre av lyxbekvämlighet på långturerna.

sen behöver det ju inte vara ett stort problem med en högvolymskajak. det är ju också en smaksak.
 
Har funderat på detta med kajakers volym och lastkapacitet. /Micke

Hej!

Lastkapacitet i en kajak avser lastvikt "vikten av last+paddlare inkl paddelutrustning" Så det är mer en fråga om hur mycket du kan lasta efter det att du satt dig i kajaken.
För mig gäller tex. Med en kajak med låg volym, om totalt 110kg lastvikt "PoH Scorpio LV" så har jag med mina "90kg" fettovikt endast 20 kg tillgodo för paddelutrustning "pump,paddel,torris etc. + nyttolast.
alltså, det kommer finnas gott om plats kvar i skotten, men lastar jag då fullt kommer kajaken väga totalt mer än vad den är konstruerad för.

För att finna en kajak som passar dig rent ur lastsynpunkt måste du fundera på hur mycket din normala last väger och sedan addera din egen vikt inkl.utrustning.

Volym och lastkapacitet "lastvikt" är två olika saker, men som påverkar varandra.
Stor volym= hög lastkapacitet i kg räknat.
Liten volym= liten lastkapacitet i kg räknat.
En lätt paddlare kan således packa mycket utrustning i en liten kajak medans den tyngre paddlare knappt får ner någonting då han/hon skulle överskrida maxvikt.

Lycka till!
Peter.
 
Senast ändrad:
.... endast 20 kg ...
... kommer kajaken väga totalt mer än vad den är konstruerad för ...

Rätt resonerat av grymt-elak.
Två kommentarer:
- det finns inom lättpakningen en massa funderingar på hur man tar ner sin (vandrings)packning från många kilo till långt under "endast" 20kg"... det finns roliga o intressanta tips. om man vill.
- då jag, i min lågvolymskajak, vid brist på lust eller möjlighet för lättpackning, har fått plats med en massa toktunga saker har det varit uppenbart att kajaken fått ta mer last än den varit gjord för. det går rätt bra att paddla ändå. det går inte lika bra. men då de tunga grejerna i min kajak oftast varit lyxigare mat så har överlasten var "god" och ätits upp på ett par dagar. i min bok är då kajaken alltså hellre överlastad ett par dagar (av lyxskäl) än alltför stor för det mesta.

(det kan dock vara väl värt att prova sin kajak i överlastad version i hemmahamn innan man ger sig ut på större äventyr i sådan fason, den upplevas som väldigt svår att hantera. något som för övrigt också gäller jättestora 'underlastade' kajaker.)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
manlan Kajakvolym Greenland T Paddling allmänt 11

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg