Kajakval

Jag är nybörjare (paddlat 2 gånger) men är sugen på att skaffa mig en egen havskajak. Idag fick jag låna en Artisan Millenium som jag tyckte jag satt bra i. Testade även lite vågor. Hade sandsäckar i kajaken. Jag kommer att främst paddla i havet eftersom jag har stuga där och skärgården i Sundsvall är kort. Är 181cm och väger nog +90.

Jag skulle nog vilja ha en plastkajak, men det vore inte helt fel om den hade liknande egenskaper som Artisan Millenium. Men som sagt så är jag rejält novis. Där jag bor finns en återförsäljare av främst Prijon och Venture, men även Tahe samt Valley. Tänkte testa hos dem i veckan, någon som har ett bra förslag på vilka jag bör testa?

Vill ha en kajak att växa i. Har dock bara testat med skädda och det gick ändå hyfsat.

Sedan måste jag inte ha en kajak exakt nu utan kan väl invänta lite höstrea i butik eller blocket.

Tack på förhand,
frega
 
Om du har paddlat två gånger så ska du kanske prova en del innan du bestämmer dig.
Vad jag tycker är en bra kajak passar inte nödvändigtvis dig. Prova ett tiotal (eller så) kajaker och fatta ett beslut därefter.
 
Om du har paddlat två gånger så ska du kanske prova en del innan du bestämmer dig.
Vad jag tycker är en bra kajak passar inte nödvändigtvis dig. Prova ett tiotal (eller så) kajaker och fatta ett beslut därefter.

Det är sant!

Jag snabbtestade två stycken idag, Venture Easky 17 och P&H Scorpio. Tyckte att jag hade mkt bättre kontroll med Scorpion. I Easky 17 kändes det som att jag satt för högt och hade inte samma "vattenkänsla". Tänkte hyra Scorpion för att testa den på en längre tur.

Sedan har jag som sagt inte alltför bråttom utan tänker nog, som du sade, testa/hyra olika kajaker. Jag kommer som sagt också att bli bättre ju mer jag testar.

/frega