Kajakval

Jag är nybörjare (paddlat 2 gånger) men är sugen på att skaffa mig en egen havskajak. Idag fick jag låna en Artisan Millenium som jag tyckte jag satt bra i. Testade även lite vågor. Hade sandsäckar i kajaken. Jag kommer att främst paddla i havet eftersom jag har stuga där och skärgården i Sundsvall är kort. Är 181cm och väger nog +90.

Jag skulle nog vilja ha en plastkajak, men det vore inte helt fel om den hade liknande egenskaper som Artisan Millenium. Men som sagt så är jag rejält novis. Där jag bor finns en återförsäljare av främst Prijon och Venture, men även Tahe samt Valley. Tänkte testa hos dem i veckan, någon som har ett bra förslag på vilka jag bör testa?

Vill ha en kajak att växa i. Har dock bara testat med skädda och det gick ändå hyfsat.

Sedan måste jag inte ha en kajak exakt nu utan kan väl invänta lite höstrea i butik eller blocket.

Tack på förhand,
frega
 
Om du har paddlat två gånger så ska du kanske prova en del innan du bestämmer dig.
Vad jag tycker är en bra kajak passar inte nödvändigtvis dig. Prova ett tiotal (eller så) kajaker och fatta ett beslut därefter.
 
Om du har paddlat två gånger så ska du kanske prova en del innan du bestämmer dig.
Vad jag tycker är en bra kajak passar inte nödvändigtvis dig. Prova ett tiotal (eller så) kajaker och fatta ett beslut därefter.

Det är sant!

Jag snabbtestade två stycken idag, Venture Easky 17 och P&H Scorpio. Tyckte att jag hade mkt bättre kontroll med Scorpion. I Easky 17 kändes det som att jag satt för högt och hade inte samma "vattenkänsla". Tänkte hyra Scorpion för att testa den på en längre tur.

Sedan har jag som sagt inte alltför bråttom utan tänker nog, som du sade, testa/hyra olika kajaker. Jag kommer som sagt också att bli bättre ju mer jag testar.

/frega
 
En fråga till er som äger eller testat en Scorpio. Hur tyckte ni att det var att hantera skäddan och har ni haft problem med den? Den kajak jag testade var en uthyrningskajak där skäddan var trasig. Fick nästan inte upp den och den lät mkt. Butiken hade tydligen lagat den tidigare och nu var den trasig igen. Kände på en ny Scorpio i butiken och den skäddan var lite trög att få upp men inte alls i närheten av hyrkajaken. Trögheten på den nya, beror det på att den inte är inkörd eller pga konstruktionen?

/Frega
 
En del skäddakanotägare drar upp kanoterna på stränder. Då kommer det in sand och lera i skäddaboxen. Till slut kärvar den ihop. Lite tanke och lite underhåll så händer inte detta.

Lägg kanoten på sida och släpp ner skäddan (öppna låsskruven vid reglaget) och gör rent regelbundet. En smalslipad tandborste kan fungera bra. Använd inte högtryckstvätt då man kan spola upp smuts längs reglageviren.
 
En fråga till er som äger eller testat en Scorpio. Hur tyckte ni att det var att hantera skäddan och har ni haft problem med den? Den kajak jag testade var en uthyrningskajak där skäddan var trasig. Fick nästan inte upp den och den lät mkt. Butiken hade tydligen lagat den tidigare och nu var den trasig igen. Kände på en ny Scorpio i butiken och den skäddan var lite trög att få upp men inte alls i närheten av hyrkajaken. Trögheten på den nya, beror det på att den inte är inkörd eller pga konstruktionen?

/Frega

Har ingen Scorpio men väl en P&H Delphin. De har liksom de andra nya P&H modellerna en lite annorlunda typ av skäddakonstruktion, ingen vajer som "puttar" ner och drar upp skäddan som på de flesta kajaker. Skäddan har en bit vanlig elastisk kord som vill dra ner den till utfällt läge sen sitter en tunn dynemalina ifäst i skäddan och vidare till reglaget, du drar helt enkelt upp den och den elastiska corden gör jobbet när du vill fälla ner, den dras alltså både ner och upp till skillnad från en vajerskädda.

En extremt enkel konstruktion som lätt servas i fält och där alla slitagedelar enkelt kan bytas ut. Vet att de i början hade problem med för mkt friktion, finns info på P&H:s hemsida om det, tror man sen bytte till en annan typ av lina som fix på problemet. Med nya linan är det mycket lite friktion i systemet så det ska gå lätt att dra upp den, återigen, läs på deras hemsida så är du påläst när du kommer till butiken.

Och ja, skäddan låter både när du drar upp den och den med ett "klonk" når infällt läge liksom om du fäller ut den helt när corden med samma "klonk" drar ut den i ytterläge. Personligen gillar jag konstruktionen eftersom den är så enkel och lätt att själv serva, även om du är ute på tur, mycket knöligare med traditionella vajerskäddor och det ska vara (och är på min Delphin) mycket lite friktion i systemet.
 
Artisan är bra...

Hej,

Artisan Millenium tycker jag är en utmärkt båt! Lättmanövrerad utan att bli tråkig och har i mina ögon en skön känsla av kontakt med vattnet. Den är dessutom skapligt lättdriven och snabb. Helt enkelt en båt som funkar utmärkt som nybörjarbåt på lugna vatten men som ger paddlaren möjlighet att "växa". Funkar dessutom rätt bra både för lite större och lite mindre paddlare.

Kan inte uttala mig om P&H Scorpio, men tycker generellt att plastbåtar har en tendens att vara lite för stadiga (=tråkigt i längden) och trögdrivna. En plastbåt tål naturligtvis avsevärt mera misshandel, men i praktiken tycker jag inte att det spelar någon större roll för den som inte medvetet misshandlar båten.
Men det är naturligtvis enbart min åsikt. :)

(Paddlar själv en Tahe Reval Mini, men den passar bara för små pojkar och flickor, och en gammal Hasle motions/havskajak-hybrid i glasfiber(!) )
 
Hej,

Artisan Millenium tycker jag är en utmärkt båt! Lättmanövrerad utan att bli tråkig och har i mina ögon en skön känsla av kontakt med vattnet. Den är dessutom skapligt lättdriven och snabb. Helt enkelt en båt som funkar utmärkt som nybörjarbåt på lugna vatten men som ger paddlaren möjlighet att "växa". Funkar dessutom rätt bra både för lite större och lite mindre paddlare.

Kan inte uttala mig om P&H Scorpio, men tycker generellt att plastbåtar har en tendens att vara lite för stadiga (=tråkigt i längden) och trögdrivna. En plastbåt tål naturligtvis avsevärt mera misshandel, men i praktiken tycker jag inte att det spelar någon större roll för den som inte medvetet misshandlar båten.
Men det är naturligtvis enbart min åsikt. :)

(Paddlar själv en Tahe Reval Mini, men den passar bara för små pojkar och flickor, och en gammal Hasle motions/havskajak-hybrid i glasfiber(!) )

Paddlat ett antal plastkajaker. Scorpion känns inte som en vanlig plastbåt, vare sig när man känner på skrovet eller när man sitter i vattnet (och är tillverkad på ett modernt sätt). Paddlat två riktigt hemskt tröga plastkajaker, så att dra plastkajaker över en kam håller inte riktigt.

Apropå att generalisera: Jag är själv 190/100 och behöver en större kajak. Scorpion är en av de jag hittat (men inte den jag valde). Innan jag kom hem med min valda kajak tyckte min fru att kajaker var så lika (hon hade provat en del) att en kajak bör kunna passa både liten och stor eftersom alla passade henne. Efter att ha provat min har hon konstaterat att den är så stor att den absolut inte passar henne.

De som säger att en och samma kajak passar både liten och stor är oftast inte stora. När man sitter i en kajak skall man sitta bra, och lagom tight. Den skall ha plats till fötterna, och den skall tillåta bra grepp med knäna (såvida man inte har VKV-sittbrunn) och ... Är man 190 lång innebär det att samma vinkel på knät som för någon som är 170 lång kräver en högre kajak, och en bredare kajak. Det är klart att alla långa kan tänkas vilja ha benen mer raka än alla korta, och mer ihop än alla korta (vinkelfråga det med), men om man inte tror det så finns det inte kajaker som passar stora och små lika bra.

--- Mats ---
 
Små och stora båtar

De som säger att en och samma kajak passar både liten och stor är oftast inte stora. När man sitter i en kajak skall man sitta bra, och lagom tight. Den skall ha plats till fötterna, och den skall tillåta bra grepp med knäna (såvida man inte har VKV-sittbrunn) och ... Är man 190 lång innebär det att samma vinkel på knät som för någon som är 170 lång kräver en högre kajak, och en bredare kajak. Det är klart att alla långa kan tänkas vilja ha benen mer raka än alla korta, och mer ihop än alla korta (vinkelfråga det med), men om man inte tror det så finns det inte kajaker som passar stora och små lika bra.

Naturligtvis funkar inte alla båtar perfekt för alla paddlare, men Artisanen är faktiskt en riktigt bra kompromiss. En av mina paddelkompisar (195 cm, men inte så tung) köpte en Artisan just för att han fick bra plats i den. Själv är jag bara 173/66 och har paddlat kanske 50 timmar i Artisan i varierande förhållanden och tycker att den funkar bra även för mig. Enda stora problemet är att jag är lite för lätt och därmed ligger lite högt i vattnet vilket gör ekipaget onödigt vindkänsligt olastat.
(Den är specad för 145 kg maxlast , vilket är ganska mycket...)

Men som sagt, själv kör jag i första hand en riktigt liten båt som definitivt inte passar för större personer.
 
Naturligtvis funkar inte alla båtar perfekt för alla paddlare, men Artisanen är faktiskt en riktigt bra kompromiss. En av mina paddelkompisar (195 cm, men inte så tung) köpte en Artisan just för att han fick bra plats i den. Själv är jag bara 173/66 och har paddlat kanske 50 timmar i Artisan i varierande förhållanden och tycker att den funkar bra även för mig. Enda stora problemet är att jag är lite för lätt och därmed ligger lite högt i vattnet vilket gör ekipaget onödigt vindkänsligt olastat.
(Den är specad för 145 kg maxlast , vilket är ganska mycket...)

Men som sagt, själv kör jag i första hand en riktigt liten båt som definitivt inte passar för större personer.

Om man vill köpa en kompromiss är Artisan kanske en kompromiss där man kan få bra plats. Det finns gott om kompromisser på marknaden. Jag noterar från din text att du själv valt en kajak som passar dig, inte en kompromiss. Tiderace XPlore är ett annat exempel på en kompromiss som finns. Har man tur upplever man att den kompromiss man provar är bra för en själv, och då kan man köpa den, för då är den inte längre en kompromiss mellan liten och stor, utan lämplig. Ett köp av en kajak bör vara en kompromiss mellan vad man vill ha och vad det kostar. Man bör inte medvetet leta efter en kajak som kan bli en kompromiss rent allmänt sett mellan olika storlekar på paddlare med mindre man är en familj som skall dela på en enda kajak. Är man stor, är det mest troligt man hittar den kajak man vill ha bland kajaker gjorda för de som är större, inte bland de som är gjorda för små, eller gjorda för alla storlekar.

Målet är inte att få plats, målet är att sitta bra, ha bra kontakt med kajaken, och ha en kajak som med ens längd och vikt ger de bästa egenskaper man har intresse att betala för inom ramen för ens budget och av de egenskaper man är intresserad av att få ut av en kajak. Som en säljare sa till mig när jag frågade: "Det går inte att tala om hur den hade känts för mig om jag hade varit en annan storlek än jag är för jag kan inte uppleva det".

--- Mats ---
 
Målet är inte att få plats, målet är att sitta bra, ha bra kontakt med kajaken, och ha en kajak som med ens längd och vikt ger de bästa egenskaper man har intresse att betala för inom ramen för ens budget och av de egenskaper man är intresserad av att få ut av en kajak. Som en säljare sa till mig när jag frågade: "Det går inte att tala om hur den hade känts för mig om jag hade varit en annan storlek än jag är för jag kan inte uppleva det".

I ursprungsfrågan frågades det efter båtar som liknade Artisanen. Om frågeställaren tycker om Artisanen och sitter bra i den ser jag inte riktigt något skäl att leta efter något annat bara för sakens skull. Om man sitter bra i den med allt vad det innebär, så är den en ovanligt lyckad kompromiss mellan stabilitet, manöverförmåga, snabbhet och lastförmåga.
Ofta får man välja att prioritera tre (eller två) av dessa egenskaper.
 
I ursprungsfrågan frågades det efter båtar som liknade Artisanen. Om frågeställaren tycker om Artisanen och sitter bra i den ser jag inte riktigt något skäl att leta efter något annat bara för sakens skull. Om man sitter bra i den med allt vad det innebär, så är den en ovanligt lyckad kompromiss mellan stabilitet, manöverförmåga, snabbhet och lastförmåga.
Ofta får man välja att prioritera tre (eller två) av dessa egenskaper.

Om du rätt bedömt frågeställaren hade det bara varit att hålla med dig. Men frågeställaren tänkte också i affär testa Prijon, Venture, Tahe och Valley (valet baserat på tillgång till affär vad det verkar) och funderade på vilka som var bra att testa. Dessutom framhållit att vänta till höstrea med studier på blocket är snabbt nog. Låter på mig som om frågeställarens mål är mer att fundera och hitta lagom bra än stå fast vid att Artisan är den rätta kompromissen eftersom den var sittbar.

Hur som helst har du väl rätt tydligt fört fram att din åsikt är att man inte skall testa fler kajaker för att se vad man trivs med för att se om det känns bättre i någon annan. Det är ett råd i sig, men går kanske inte helt i linje med de vanligaste råden. Vad frågeställaren sedan än gör är det bara att hoppas att det leder till framtida trevliga kajakstunder.

--- Mats ---
 

Liknande trådar