Kajakval !?

Vet att det finns oändligt många trådar som tar upp ämnet angående val av kajak, detta gör dock att man drunknar i dessa. Tänkte därför starta en egen och hoppas att det ses med överseende.

Jag funderar på att köpa min första kajak, bor vid havet och kommer att paddla mestadels i en stor havsvik, mest för lite träning och för att bara fördriva tiden där jag trivs bäst. Jag har alltså inga planer på långa utflykter men vattnet kan bli mer eller mindre otrevligt där jag bor.

Har en dotter på 7 år som så klart när jag pratar om kajak också vill ha en, men jag vet att det brukar sluta med att pappa lägger ut pengar på något som inte används, dock funderar jag ibland på att köpa något billigt och enkelt som jag kan börja med och som hon sedan kan ta då jag byter.......dock ej kanske en bra idé då jag är 180cm/90kg och hon en tvärhand och väger som mitt lår.

Så vad råder de med kunskap att titta på, jag tittar ofta åt stabila saker men vill inte tröttna efter en sommar pga att paddla en pråm ?!
Som alla andra mer eller mindre snåla nybörjare har jag så klart tittat på Stadiums kajaker samt bearbetat en arbetskamrat att sälja som har en nästan oanvänd Mari-3 Extra.

/Anders
 
Hej!
Är inte på något sätt ett paddelproffs men skaffade mig i somras en kajak från Brittiska företaget Venture Kayaks. Modellen heter Venture Easky 15. (Kajaktiv är svensk leverantör, läs gärna om modellen på deras hemsida) Det är en väldigt allround kajak, bra stabilitet men samtidigt riktigt kul när det går lite vågor. Sittbrunnen är rymlig och bör passa dig runt 90 kg alldeles utmärkt. Kan köras både med roder eller skedda - själv föredrar jag skedda då det är riktigt kul att jobba med kajaken och luta den. Tror tyvärr inte det är något bra alternativ att köpa en kajak som dottern sen kan ta över, då det är två helt olika kajaker ni behöver, hon bör helt klart ha en juniorkajak som är anpassad efter hennes längd och kroppsstorlek.

Kajaken kostar ca 10000 kr vilket känns som ett riktigt bra pris. Ska inte säga något generellt om Stadiums kajaker men jag tror absolut det är värt att lägga några tusenlappar extra för att få en kajak man trivs med. De flesta kajaker kostar mer av en anledning: Det kan vara allt från plastens kvalitet till komfort i sits och sittbrun, kvaliteten på knästöd mm och självklart känslan i kajaken. En kajak brukar vara en långsiktig investering så därför rekommenderar jag att betala lite mer. Plast (polyten) kajaker har dessutom ett väldigt bra andrahandsvärde så om man efter 2-3 år känner att man vill byta upp sig ännu mer så kan man nog få tillbaka mycket av priset.

Viktigaste rådet är nog att du testar dig fram, läs om några modeller som känns intressanta och sen jämför dem - köp inte grisen i säcken!
 
Hej Anders.

Jag köpte min första kajak i somras efter mycket funderande. Hade provat flera olika men inte hittat något som kändes "rätt" enligt mina önskemål. Situationen kändes hopplös så tog jag kontakt med Mestute i Eskilstuna som hjälpte mig.

De rekomenderade deras 1-dagars nybörjarkurs för kajak där det fanns möjlighet att prova på 5-6 olika modeller/fabrikat under dagen. Jag fastnade ganska omgående för en modell som kändes bra. Veckan efter tog jag kontakt med Svima i Stockholm för att få prova ytterligare ett par modeller som hade liknande egenskaper.

Det tog lite tid och kostade ca 1.000 kr inkl. resan till Stockholm för att veta att jag skulle bli nöjd med köpet, men det var det värt.

Det blev till slut en Valley Nordkapp, http://www.valleyseakayaks.com/nordkapppoly.htm


Jag tror att det blir svårt att hitta något som både du och dottern blir nöjda med.
Mina grabbar som väger 50-55kg har provat min kajak men de har svårt få ut ngt av det när kajaken är optimerad för en 90kg paddlare ±15kg.


Det råd som jag kan ge dig är det samma som föregående talare:

"Viktigaste rådet är nog att du testar dig fram, läs om några modeller som känns intressanta och sen jämför dem - köp inte grisen i säcken!"

Lycka till.
 
Köp min

Tjena Anders
Vill du ha en kajak som utpräglat är gjord för havet kan du titta lite på min. Jag har en North Shore Atlantic K1 Stadium i alla ära, vet bara inte om det finns något andrahands värde på dom bara?
NorthShore är en Engelsk skäddakajak och är byggd för att paddla i deras vatten, och som dom flesta vet kan det bli rätt tufft vid den Engelska kusten.
Nypris idag på en North Shore ligger på strax över 25.000
Nu vet jag inte om skrev vart du bodde? Men om det är i närheten av Göteborg? har du möjligthet att få testa den när du vill. Jag har lagt ut den på blocket för 13.500. Och jag säljer den till förmån av en K2.
Vinterpris 12000

Här kan du läsa lite om den. Vill bara säga att dom luckorna du ser på bilden, är inte de samma som på min. Mina är av den äldre modellen som av många klassas som dom bästa som finns. Låter lite skrytsamt kanske? men så är de. North shore ägs idag av vally och enligt mig gjorde dom ett riktigt nerköp när dom satte på dom där luckorna.

http://www.northshoreseakayaks.co.uk/pages/kayak1.html


Här har du en bild på min
http://www.blocket.se/vi/19452117.htm?ca=15_s

Självklart håller jag med dom tidigare inläggen att du ska testa dig fram. Men här har du nått att tänka på i alla fall. Funderar du på stadium? så ska du defintivt ta en titt på denna först.
Sälj den om 5-6år och du får pengarna tillbaka.

Ha de gött och lycka till med ditt val av kajak.
Mvh/Ronnie
 

Liknande trådar