Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Enkel och bra modell. Har en liknande som jag köpte på Trapper för 10 år sedan. Fast jag har remmar åt bägge håll. Kanske OK att ha gummicord bakåt men inte i dragriktningen om man fastnar på en sten...
Enkel och bra modell. Har en liknande som jag köpte på Trapper för 10 år sedan. Fast jag har remmar åt bägge håll. Kanske OK att ha gummicord bakåt men inte i dragriktningen om man fastnar på en sten...
Hej
beror också på hur man använder vagnen eller hjuldoningen som jag brukar säja. Skall man dra den långt efter cykel eller för hand är kullagrade hjul att föredra om man inte vill ha extra mycket träning. Sedan är det som Thure säjer bra med brett emellan hjulen så att ekipaget inte välter så lätt. Bra också om man kan fästa den både för- och dito akterut så att den inte kan glida eller ställer sig på sniskan!
En fråga är den ngn av er som drar kajaken efter cykel? vad har ni för drag? Köpt eller hemmabygge? Rulla i ro //Omar
Har byggt en kajakvagn som funkar mkt bra att cykla med! Svetsat ihop 40mm aluprofil,satt på VKV´s hjulhållare å kajakställ + hjul från Trapper(tack Tenne) med helgjutna hjul för att slippa ev punkteringar! Går att cykla mkt fort med även i kurvor, brukar faktiskt cykla om "vanliga" cyklister med ekipaget
Fästet på sadelstolpen består av en avsågad packethållare från Biltema!
Har byggt en kajakvagn som funkar mkt bra att cykla med! Svetsat ihop 40mm aluprofil,satt på VKV´s hjulhållare å kajakställ + hjul från Trapper(tack Tenne) med helgjutna hjul för att slippa ev punkteringar! Går att cykla mkt fort med även i kurvor, brukar faktiskt cykla om "vanliga" cyklister med ekipaget
Fästet på sadelstolpen består av en avsågad packethållare från Biltema!
Snyggt byggt! Hur har du löst kopplingen mellan vagnen och fästet på sadelstolpen? Är också en nöjd ägare av VKV's vagn, har dock orginal hjul med kullager (dock ej punkteringsfria): brett mellan hjulen och lätt att ta isär å slänga i kajaken.
Har också ngr eckla vagnar men dom är inte lika bra enl min uppfattning.
//Omar
Snyggt byggt! Hur har du löst kopplingen mellan vagnen och fästet på sadelstolpen? Är också en nöjd ägare av VKV's vagn, har dock orginal hjul med kullager (dock ej punkteringsfria): brett mellan hjulen och lätt att ta isär å slänga i kajaken.
Har också ngr eckla vagnar men dom är inte lika bra enl min uppfattning.
//Omar
Har ett fäste på sadelstolpen som från början var en pakethållare från Biltema..där jag igentligen bara använde själva fästet (sågade bort hela pakethållaren) i den skruvade jag bara fast en aluminium bit med ett hål i...å i vagnen hade jag en bult som jag hakade i det fästet...en bricka + vingmutter var alles! Känns säkrare en dom små klena å dyra kulledsfästena som finns!
Var på en cykelfirma å dom ville ha 175:- st för varje fäste..alltså 350:-...tror mitt fäste kostade 119:- på Biltema!
Kan leta upp en bild om du vill!
Lite mindre snygg men fullt funktionsduglig kajakkärra
Som jag använt i >10 år. Bestående av 4 tum 4, två framgafflar, en rektangelprofil i aluminium, och en halvmeters plattaluminium 5mm tjock som kanotvagga. Infästningen mellan aluminiumprofil och regel fixar jag med byggplåtfästen från Biltema.
Via en avgasupphängningsplåt med gummi sitter kärran fast i ett gammalt cykelbarnstolsfäste på pakethållaren. Därtill har jag en spännrem som extra säkring.