Mattsing; sa:Angående disk. om kajaktesten i tidningarna FRILUFTSLIV och DN-ekonomi.
Jag är inte anställd för varken DN eller FRILUFTSLIV utan jobbar på frilansbasis åt dags- och månadspress. Därför finns det ingen symbios mellan testresultat och annonsintäkter. Jag eller testdeltagarna har inget intresse av eventuella annonsintäkter.
Det som publicerades i kajaktesten i Friluftsliv var relativt bra för att vara en svensk friluftstest. Kanske för att Friluftsfrämjandet har råd att ha kritiska synpunkter som en relativt stor medlemsorganisation. Men jag tror att det finns ganska mycket subjektiv och objektiv kunskap om de testade kajakerna i testgruppen som inte publicerades. Denna kunskap vore värdefull att ta del av.
Symbiosen/eller beroendet mellan butiker producenter och friluftstidningar är ett generellt problem som jag passade på att fokusera på.
I sådana här tester finns även andra potentiella jävssituationer, än att avstå från giftiga kommentarer, t ex beträffande urvalet av testade prylar.
Thure
[Ändrat av thureb 2005-08-10 kl 23:07]