Kajaktest vad bör ingå?

Mattsing; sa:
Angående disk. om kajaktesten i tidningarna FRILUFTSLIV och DN-ekonomi.
Jag är inte anställd för varken DN eller FRILUFTSLIV utan jobbar på frilansbasis åt dags- och månadspress. Därför finns det ingen symbios mellan testresultat och annonsintäkter. Jag eller testdeltagarna har inget intresse av eventuella annonsintäkter.

Det som publicerades i kajaktesten i Friluftsliv var relativt bra för att vara en svensk friluftstest. Kanske för att Friluftsfrämjandet har råd att ha kritiska synpunkter som en relativt stor medlemsorganisation. Men jag tror att det finns ganska mycket subjektiv och objektiv kunskap om de testade kajakerna i testgruppen som inte publicerades. Denna kunskap vore värdefull att ta del av.

Symbiosen/eller beroendet mellan butiker producenter och friluftstidningar är ett generellt problem som jag passade på att fokusera på.

I sådana här tester finns även andra potentiella jävssituationer, än att avstå från giftiga kommentarer, t ex beträffande urvalet av testade prylar.

Thure
[Ändrat av thureb 2005-08-10 kl 23:07]

Re: Objektivitet

Magnus_74; sa:
Har man någorlunda koll på kajakdesign så vet man att decaplementet är viktigare än maxlasten. Varför anges det så sällan?

Deplacement är något man skulle kunna visa istället. När jag får informationen från uthyrarna och agenterna får jag oftast maximal lastförmåga, därför har detta använts.

Men jag tror att det finns ganska mycket subjektiv och objektiv kunskap om de testade kajakerna i testgruppen som inte publicerades. Denna kunskap vore värdefull att ta del av.

I sådana här tester finns även andra potentiella jävssituationer, än att avstå från giftiga kommentarer, t ex beträffande urvalet av testade prylar.

Thure
[Ändrat av thureb 2005-08-10 kl 23:07] [/QUOTE]

Hänger inte med på vad du menar med subjektiva och objekiva synpunkter som inte redovisas.

Ett urval av kajaker bör spegla läsarnas intresse, tillgången av kajakmodeller men också en bredd av marknaden. Det finns tillverkare som avstår från att delta med sina produkter.

Hade du önskat ett annat urval? Det senaste testet visade kajaker för långfärd i olika prisklasser.

Vill någon försöka så..

thureb; sa:
Siffervärden på marsch- respektive toppfart för olika paddlare och de olika kajakmodellerna tycker jag borde ingå i en sådan test. Borde gå ganska enkelt att åstadkomma med en GPS och en pulsklocka.

Thure

Om någon skulle vilja göra ett sådant test kan jag tänka mig att låna ut lämplig utrustning (http://www.sportanalys.com/) någon vecka eller två.

Med en SPI 10 kan man logga både puls och fart mycket noggrannt sekund för sekund men sedan finns det ju lite andra variabler som kan vara svåra att hålla konstanta...

mvh
/Jonas

Mattsing; sa:
Hänger inte med på vad du menar med subjektiva och objekiva synpunkter som inte redovisas.

Ett urval av kajaker bör spegla läsarnas intresse, tillgången av kajakmodeller men också en bredd av marknaden. Det finns tillverkare som avstår från att delta med sina produkter.

Hade du önskat ett annat urval? Det senaste testet visade kajaker för långfärd i olika prisklasser.

Om du läser hela tråden så får du exempel på subjektiva synpunkter dvs tyckanden.

Objektiva synpunkter är t ex maxfart eller rangordning av maxfart, marschfart, stabilitet, lastförmåga mellan kajakerna.

Ett mellanting mellan objektiva och subjektiva synpunkter är rangordning mellan omdömen som t ex rollbarhet, sittbrunnens utformning, surfegenskaper etc.

En test kan också göras utan att tillfråga tillverkaren om de vill medverka.

Urvalet var ganska varierat. Möjligen skulle man ha önskat en eller ett par äldre välkänd(a) modell(er) som referens.

Jag vill påpeka att mina tidigare kritiska synpunkter här i tråden på friluftspressen i Sverige mest är allmänna och inte specifikt riktade mot den här testen. Dessa synpunkter kom ju också i ett senare inlägg och inte i mitt öppnande inlägg.

Sverge är ett litet land och friluftssfären är liten med få tillverkare och få tidningar. Många skribenter har dessutom flera roller samtidigt eller med tidens gång och det gäller t ex undertecknad som både har testat långfärdsskridskoutrusning åt fabrikanter och senare Utemagasinet samt skrivit delar av en bok i ämnet.

Thure

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg