Kajaksport:s MARLIN

Någon som har erfarenhet av Kajaksport:s MARLIN?
Paddlar nu Artisan Millenium men går i bytestankar.
Ryktet säger MARLIN skall vara mer lättdriven än Artisan Millenium. Någon som vet?
Hur funkar ett "mjukroder" som sitter på MARLIN?
Tacksam för svar

Jag har inte själv prövat Marlin så jag skall inte säga så mycket om hur lättpaddlad den är. De bekanta som har paddlad den har inte haft något illa att säga om den. Den ser i alla fall lättdriven ut när man paddlar bredvid den.

Kajak Sports "mjuk-roder" eller Activ-roder som de själv kallar det, är i mitt tycke det bästa roder som konstruerats. Placeringen och utformningen av rodret gör att styreffekten är verkligt bra. Materialet gör rodret otroligt oömt. Inte ens att släpa en fullastad kajak baklänges på land skadar rodret. Finlands grand old man inom paddling, Yrjö Lindros, som bla. paddlat Blå Bandet två gånger, kör nuförtiden med Activ-roder på sin kajak, och han påstår att rodret är överlägset det bästa han prövat.

En trevlig kajak...

Hej
Vi skaffade oss en Marlin i vår uthyrningsflotta förra året. Den blev raskt en av den mest efterfrågade kajakerna, främst av tjejerna. Har själv paddlat den några vändor och upplever den som en mycket trevlig kajak. Främst gillade jag att den är ganska smäcker framför sittbrunnen, vilket gör att man inte har så mycket kajak ivägen för paddeln... En av våra kvinnliga ledare skaffade också en Marlin i våras och tycks trivas väl med den. Det som finns på minussidan är dock faktiskt rodret... Mestadels funkar det utmärkt och är tåligt, men vid kraftig akterlig sjö/surf blir det för mjukt, vilket gör att rodret är ute och viftar på egen hand när man minst önskar det. Skulle tro att det kan avhjälpas med en nägot styvare alt mindre roder. Med tanke på att det är ett underliggande roder med mycket bra utslag borde det gå att göra lite mindre/styvare. Då skulle denna lilla baksida förmodligen vara borta. En annan detalj som man kan fundera över är infästningen av styrlinorna i rodret, det känns som denna kan bli ett bekymmer efter en tids användning. Men i det stora hela är det en mycket trevlig kajak med ett mestadels välfungerande roder.

Jag avslutade just min blå bandet paddling (45 dagar) med en Marlin Activ.

Kajaken har fungerat alldeles utmärkt. Den är lättdriven, stabil, bekväm, packar väldigt mycket prylar och har en väldigt bra (och oväntat stor) fikalucka. Den nya typen av luckor (click-on covers som de kallas) är helt vattentäta. Den främre luckan och fikaluckan är extremt enkla att stänga (det säger faktiskt bara klick när man trycker på dem). Den bakre ovala luckan är inte lika lätt, man måste se till att sätta den helt rakt. Men den är fortfarande lättare än den gamla typen.

Kajaken är ganska smal och låg framför sittbrunnen vilket gör att den känns väldigt smidig när man paddlar, jag har aldrig slagit paddeln i kajaken som jag gör med min andra kajak.

Man sitter oerhört bekvämt. Jag har paddlat 5 mil på en dag med kajaken utan att gå ur den en enda gång. Och det utan att få träsmak. Nu är jag kort (172 cm) vilket förmodligen hjälper till en del, fikaluckan är t.ex. inte alls i vägen för mina ben. En längre person kan kanske uppfatta kajaken som trång.

Det mjuka rodret har fungerat bra. Roderverkan är helt ok, och det är nog faktiskt svårt att ha sönder rodret. Jag har misshandlat det ganska kraftigt under färden utan att det syns det minsta. En liten nackdel är att det mjuka rodret kan vika sig åt sidan av sig själv om man får in vågorna bakifrån i kraftig medsurf. Så där får man vara med lite om man inte ska få en oväntad sväng vid fel tillfälle. En annan nackdel är själva pedalerna till rodret som jag tycker är ganska dåliga, dålig känsla och sladdriga. Men det är samma pedaler som på alla andra modeller från Kajak-Sport, så det är inget specifikt för den här modellen. Jag tror att de jobbar på ett nytt system.

Jag skulle köpa samma kajak igen om jag skulle göra om färden i en glasfiberkajak. Men jag skulle fundera lite på att välja en i plast (om det finns så snabba kajaker i plast) istället pga all sten längs sveriges kust. Min nya fina kajak har tyvärr hunnit bli ganska repig :)
[Ändrat av ha-man 2006-08-13 kl 13:58]

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg