Kajakkompass/Gradskiva?

Har tidigare slängt ut en fråga om hur man navigierar med en kajakkompass. Jag fick några svar och det tackar jag för. Svaren går ut på att man använder en gradskiva(transportör). Vad jag nu vill ha svar på av någon vänlig själ är hur man använder denna gradskiva och hur ser den ut och var kan man skaffa en sådan. Det enda minnet jag har av en gradskiva var en sådan jag använde på mattelektionerna i plugget. Och snälla, skriv så man begriper. Jag är ett blåbär i såna här sammanhang. Jag är medveten om att man kan syfta med kajaken för att erhålla rätt gradtal, men ibland går det ju inte på grund av väder eller att saker ligger i vägen.
Hälsn. P-O

Nu visar det sig om de gamla kunskaperna sitter kvar...

På navigationsspråk så kallas det "transportör" och är en trekantig skiva (45+45+90°). Lägg transportören med långa sidan längs med kurslinjen så att 90°-hörnet pekar nedåt. Lägg en linjal längs med transportören (samma kurslinje) och skjuts sedan transportören längs linjalen så att mittmarkeringen hamnar på en longitud (vertikala linjerna i sjökort/karta). Då kan du läsa av kursen/kontrakursen på gradskalan i underkant av transportören. Vilken som är kurs respektive kontrakurs får du köra uteslutningsmetoden. 0° eller 360° är rakt norrut, 90° rakt österut, 180° rakt söderut och 270° rakt västerut.

ps. Linjalen kan du skippa när du är ute eftersom du ändå "grovkör" när du får rutin.

Senast ändrad:
Om man vill vara noggrann kan man använda en transportör/gradskiva men under de 25 år jag paddlat i skärgårdarna i Sverige, Norge och Finland har det alltid räckt att gissa vinkeln relativt kartans rutnät. Många gånger är det ändå för stökigt för att kunna hantera något annat än paddeln.

Eller, om möjligt, gör man som Jens skrev i tråden http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=56900 "genom att styra rakt mot målet och observera kompassens värde".

Oftast blir det en kombination av metoderna ovan.

Lycka till /Klas

Orienterarmetoden

Ett annat alternativ är att använda orienterarmetoden, (något som genuint båtfolk skyr som pesten :)...) Innan en svårare passage vrider du kartan på däck så att riktningen du ska paddla är rakt framför dig. Sedan räcker det med att kolla att norr på kompassen pekar åt samma håll som norr på kartan. Fördelen är att det du ser på kartan är som det du ser framför dig. Nackdelen är att det blir lite jobb att vrida karta då och då. Men det är ju lite jobb att hiva upp transportören på däck också... Om man nu inte förberett sin tur väl och tagit ut alla kurser redan.

Jag kör med en vanlig orienteringskompass i ett snöre på däck. Funkar utmärkt. Skulle jag behöva paddla en läng sträcka i dålig sikt så går det ju också att ta kursen från kartan med kompassen genom att vrida kompasshuset "som vanligt". Gradskiva och kompass i ett så att säga. Men är sikten hyffsad är den ovanstående metoden att föredra.

Handkompass

Kan bara hålla med föregående "skrivare". Varför inte ta ut kurs på exakt samma sätt som man gör på landbacken? Jag använder handkompass i snöre ihop med kartan som ligger på däck framför mig, längre fram har jag placerad ytterligare en fast monterad kompass på kajaken. Ser man bara till och använda samma gradtal på båda kompasserna är det inte svårt hålla kursen. Jag tycker det är betydligt enklare hantera en handkompass, som man vrider på huset och får gradtalet, än hålla på med linjaler och vinkelhakar. Vill man krångla till det riktig ordentligt för sig, kan man rekommendera en sextant (inget snusk i detta :). Fast göra en ordentligt mätning i guppande kajak med sextant är ju inte så lätt. Go tur på er alla.

Oavsett vilket sätt man navigerar på när man väl är ute så är det bra att kunna grunderna. Att sitta hemma med karta/sjökort och planera en rutt är ett kul kvällsnöje och kan man grunderna så är det lätt att räkna ut hur lång tid en överfart tar och var man bör leta efter lämpliga natthamnar (eller var jag ska vända för att orka hem till duschen - motionspaddling!).

Kurslinjal

Om man har en fast monterad kompass så är Kurslinjal super bra. man bryter dock bort linjalen då den bara är i vägen och ersätter den med ett snöre.(bind fast så den inte tappas)
Man tar ut en kurs på någon sekund!

Bilagor

• kurslinjal.jpg
    kurslinjal.jpg
    10 KB · Visningar: 1,207
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ode Frågetecken kajakkompass Silva 70. Paddling allmänt 4
m. Kajakkompass Paddling allmänt 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg