Kajakkomfort

Hej,

För ett tag sedan var jag med på en introduktions kurs i paddling. Men jag fick tämligen ont i ryggen pga att relingen skavde mot ryggen. De som var kortare än mig (drygt 190 cm) hade flytvästen som stötdämpare mellan ryggen och relingen. Vad är det "MENINGEN" att man skall ha att "luta" sig mot när man sitter i kajaken?

kanotkomfort

Det är inte meningen att man skall luta sig mot något. Man skall ha ryggen fri så att man kan vrida ryggen i takt med paddlingen. Man kan möjligen ha en sits med något uppdragen bakkant för att ge ett mothåll när man håller emot med fötterna på fotstödet. Detta gäller vid effektiv paddling, vill man slöpaddla kan man luta sig bakåt och stoppa en liggunderlagsbit eller liknande emellan.

Ryggstöd

Att inte ha något att luta sig mot gör att man inte får rätt känsla vid manövrar som t.ex kantring, stöttning och rollar. Många kajaker är försedda med ett följsamt ryggstöd av typ bilbälte med vaddering mot ryggen. Att luta sig mot sittbrunnssargen är nog ingen bra ide.

Testa med ett tjockt uppblåsbart sittunderlag. Om inte detta duger för herrn kan du köpa ett "riktigt" ryggstöd som du fäster i kajaken. Hur du fäster detta beror förståss på hur din sittbrunn ser ut, kan behövas borras nått litet hål eller så. Även om man inte lutar sig mot ryggstödet under paddling är det skönt när man vilar i kajaken tycker jag. /Ola

Alla kajaker är ju olika byggda men i min Icefloe så får jag precis plats med tältet bakom ryggen mot skottet. Bra stöd och bra rörlighet! Och så undviker jag direkt kontakt med kanten.

Enkelt ryggstöd

Ett mycket enkelt sätt att öka komforten är att fästa en remsa av liggunderlag i kajakens sarg. Fäst med hjälp av silvertejp. Du måste tejpa rejält för att stödet inte ska lossna.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg