För min del (mannen) har jag fått tips om två modeller som ni gärna får kommentera
Trapper Royal samt Tahe Wind 585...
Har paddlat en Barracuda som har samma skrov som Royal/Malawi. En mycket bra kayak. Med packning låg den som en smäck i vattnet och fixade grov (i kajakmått) sjö. Kanske lite kort sittbrunn när du är så lång. 54 cm är en smal kajak med din storlek. Kan nog kännas rank i början. Men du kommer ha mycket kajak i många år att utvecklas i.
Wind 585 verkar ganska likvärdig. Jämfört med mina tidigare förslag lägger du volymen på längden istället för bredden. Det ger en längre kursstabilare och snabbare kajak. Men klart mindre primärstabilitet. Nackdelen med en för lång kajak är att den blir svårmanövrerad och lång i trånga sund. Skulle nog satsa på Trappern i det läget. 565 cm är en lång kajak så det räcker.
Min kajak är 550 x 52 med utdragen stäv, dvs kortare vattenlinje i låga farter. Den svänger lätt vid kantning och styrtag. Men jag sysslar med mer teknisk paddling utan roder. En kajak nästan 6 m blir svårsvängd. Och du kommer sällan ha möjligheter att nyttja den ökade toppfart det kommer ge. Trappern är något kg lättare och har en mycket bättre framlucka. Det skulle nog omedelbart bli mitt val, men prova vad som passar dig. Jag är en dryg dec kortare än dig.
Sen pris och kvalité. Jag upplever Trapper som gedignare men de är också lite dyrare. Trappern här närmare 22000, medan Tahe på knappa 18000. Tahe är på inga sätt dåliga kajaker, men upplever dem lite "billigare" än Trapper. Man får vad man betalar för. Kan vara värt att lägga en del av mellanskillnaden på en riktig bra paddel istället. Den ska du hålla i timmar och svänga tusentals gånger. Man spelar inte på en stradivariusfiol med en stråke från musikskolan. Prisklass och kvalité på paddel och kajak bör hänga ihop. Räkna med 2-3000 för en paddel som gör kajaken rättvisa. Och så en delbar reservpaddel för runt 1500. Man vill ändå gärna kunna fortsätta turen om paddeln går sönder och inte bara ta sig hem iland. Med lite vettiga kapell, flytvästar, neoprenskor, pump etc finns det gott om saker att lägga pengarna på. Man bör inte lägga allt på kajaken och sedan snåla på småsakerna. En billigare flytväst med sämre passform är en pina. Också runt en 1000-lapp.
VKV seagull offshore som någon rekommenderade ovan kostar över 30000. Ja de gör gedigna kajaker, men också lite tråkiga. Och faktiskt lite dyra jmf vad man får. Men de görs ju här i Sverige. De flesta andra kajaker i Estland.