Hoppas du hittar rätt!
Tjenix.
Jag började paddla plötsligt i en för sporten hög ålder, hade efter en artikel i en hemslöjdstidning byggt en grönlandskajak och kände mig liksom tvungen att lära mig.
Så som tjugoåring gick jag till ortens (landskrona) kanotklubb, fastnade nästan direkt och var en aktiv kanotist i flera år efter det. Av någon anledning har tyvärr frekvensen på turerna minskat majort, från dagligen till årligen (vet inte varför egentligen, skall definitivt paddla en rund i morgon!)
Hursom, det börjades i vad jag då tyckte var super ranka fixfax, pråmar till skolkanoter. Fick väll provat på någon snabbare/rankare variant också, men med föga framgång. Vart väll på väg att ge upp egentligen, men så skulle det vara läger för knattarna i klubben och jag fick förfrågan att följa med, vilket jag gjorde.
Efter första övernattningen vid frukost blev jag litet pikad av knattarna för min dåliga balans, hornen växte sig stora och jag tog inför dagens övningar en kajak av tävlingsmodell.
Gissar att jag den dagen badade 7000 gånger, dagen därpå 400 gånger och dagen efter det 5.
Kunskapen att hålla balansen i en tävlingsbåt tog mig tre dagar att förvärva, och det kostade mig en praktförkylning.
Efter att bemästrat dom rankaste av kajaker har min egenhändigt byggda enkom blivit använd för uppvisning kanske fem gånger. På den tiden var mitt campingintresse obefintligt så långfärdskajak var aldrig aktuellt, jag stannade i dom ranka båtarna. Blev aldrig någon tävlingsframgång, snarare tvärt om. Men har haft ett mycket stort utbyte i kajaksporten, både allmänhälsa och upplevelser!
Så till dina frågor.
hade jag stått på ruta ett idag och varit till att börja paddla, hade jag letat upp den mest lättdrevna långfärdskajaken som marknaden har att erbjuda, tagit på badbyksorna och bemästrat densamma.
Folbot Yukon, ser mycket användbar men tungpaddlad ut. Dock har den ju en transportfördel som heter duga, det vet ju bara du om det är viktigt.(jag har ingen erfarenhet av modellen)
Det ligger i kanotklubbarnas intresse att värva nya kanotister, så dom brukar notoriskt ha nybörjarträning varje sommar...
Det är säkert många som inte håller med om min snabbstart på rakna modeller, det är dock mitt uppriktiga råd.
Lycka till / G