Kajakjacka

Är på jakt efter en kajakjacka som ska fungera året runt. Den ska vara tät vid handleder och i nacken och samtidigt ha en ordentlig krage och luva, och ska andas. Sen får den ju gärna vara snygg också. Hade tänkt att försöka kombiner den som seglarjacka. ..och sen behöäver den ju inte vara för dyr heller!
Några tips och förslag?
Jag har försökt hitta på nätet men de enda som jag hittills har funnit är addnature som säljer en jacka som kanske skulle passa.

Inget konkret tips, men en paddeljacka får ju gärna vara enkel och inte ha för mycket fickor osv som ändå kommer under flytvästen. Många skaljackor har dragkedjor, knappar och fickor som är mindre ändamålsenliga i kajaksammanhang.

Har själv en Tenson i nylon eller nåt, med MPC-membran och bara en ficka vid ena njuren. Dragkedja i halsen, kardborre i ärmmuddarna. Den passar bra tycker jag. Har den även när jag klättrar eller cyklar när det är lite bistert väder.

Hur paddlar du?

Vid skärgårdspaddling så menar jag att täta jackor dvs med muddar av neopren eller latex vid handleder och nacke blir alldeles för varma oavsett vilket texmaterial de har i väven.

Min favoritjacka för paddling vid nordiska kuster är en enkel fiskarskjorta i bomull från Grundéns med galonarmar. Använder den året runt. Vid skvalpig sjö resårband runt handledarna för att inte få in vatten där.
Vid regn eller annat ruskväder en tätare goretexjacka i första hand och gärna med möjligheter till luftning i armhålorna.

Men paddlar man fors eller surfar i stora vågor etc kan man behöva en forsjacka eller halv torrdräktsjacka. Kolla gamla trådar för råd om sådana lösningar. Mina sådana jackor är/var inköpta i den grå forntiden före 1990.

Thure

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KeMa71 kajakjacka Paddling allmänt 6

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg