kajakhållare?

tänkte knåpa ihop en hållare till kajaken för min LegendC. Nu visade det sig att mina skruvar inte passade i hålet på baksidan (är väl tumgänga antar jag) så det blev stopp i produktionen.
Tänkte då att det finns säkert någon i forumet som löst detta elegant. (Sökte lite men hittade inget)
Tacksam för tips!
Lars

För att kunna se skärmen medan du paddlar måste mottagaren vara vinklad nästan lodrätt. Enklast är att använda ett båtfäste för mottagaren, finns i alla fall för 76-modellerna och 60- modellerna. Plattan eller sugkoppen i botten kan man klämma fast under en stropp framför sittbrunnen. Det riktiga båtfästet har en platta med hål för skruvar så man kan fästa en liten större skiva under som är klämd under flera stroppar så det blir ändå stadigare. KAn tänka mig att skruva fast plattan permanent i kajaken.

Jag har god erfarenhet av detta arr på en tvåmilatur för två veckor sedan. Vid en tidigare tur konstaterade jag att skärmen inte gick och se om inte mottagaren stod upp.

Dessutom placerade jag mottagaren lite snett åt höger så att det blev plats för plastmappar med utskrivna Eniroflygfoton under stropparna också. Ska man in och ut mellan vassruggar är flygfotona överlägsna men GPSen bra för orientering och att hålla kurs.

Tack för svar, Håller med om att GPS:en måste resas upp.
Men är det ingen som knåpat ihop något eget?
Lars

De tillgängliga hållarna löser problemet alldeles utmärkt, saken är bara den att det är för dyrt att köpa den här typen av tillbehör i Sverige. En hållare för Nüvi som kostar 26 dollar på Garmins prislista kostar det dubbla i Sverige.

Min första GPS hållare gjorde jag av en mobiltelefon hållare för 49 sek från Clas Ohlson och en Lexan bit.

324807_X_2005-11-08_154752_249.jpg

använd fånglina eller flythjälp för konstruktionen sjunker i vatten.

Sedan skaffade jag en hållare från RAM http://www.r-a-m.nu/page/1/ . Dock är webbplatsen bland de mest svårnavigerade jag sett.

Då är det bättre att söka http://www.watski.se/www/index.asp bläddra till ”elutrustning och belysning” och sedan ”elektronikfästen”.

OBS.
RAM hållaren till Garmin 60C, 60CS, 60Cx och 60CSx kan jag inte med gott samvete rekommendera. Den är underdimensionerad med mina mått mätt. Går sönder på hederlig svenska.

Per

L.A.; sa:
Tack för tipsen, Jag lägger ner hemslöjden och tar en tur till Claes O.
Lars

OT
Ja, hur skulle man klara sig utan Clas Ohlson ?. Och så mycket lättare det blev när avståndet för mig till Clas Ohlson minskade från 111 km till 2 km enkel resa. Det är inte alla förunnat att på 10 minuter kunna cykla till Clas Ohlson.

Per Brune

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg