Kajak med cykel
Du undrar om det går att cykla med kajak. Ja det gör det, men varför krångla till det med specialköpta cykel vagnar. Jag har en enkel isärtagbar kajakvagn inköpt på Swima. Isärtagen får jag ned den i kajaken. Jag bytte dock dess hjul till kullagerlagrade. Kändes säkrare för långturer. Kopplingen mellan cykel och kajak består av min medhavda paddelfottör (hård skumplast inköpt hos plastbutiken på Hornsgatan i Stockholm) och mina två paddlar. ( Allt enligt Jims filosofi att all medhavd material skall ha minst två användningsområden) Flottören med instucken paddel går bra att fästa med en spännrem under sadeln. Paddlarna likaså går bra att fästa med spännremmar på kajaken. Det håra skummplasten ger ett mjukt och rörligt fäste under sadeln, inget glapp eller skrammel. Jag använder ibland en liten hoppfällbar cykel. (Finns på alla båtmässor) Den hopfälbara cykel kan jag fästa på akterdäck på kajaken vid färd. Jag körde hela detta ekipage på en tur i somras. Dryga fem mil med cykel-kajak och tio mil kajak-cykel. Det gick alldeles utmärkt efter lite småjusteringar. Det var en stor tillfredsällese att obehindrat ta sig fram över land och vatten. En viss uppmärksamhet väckte det dock där jag drog fram.
Sten