Kajakdrama

Som paddlare

vore det intressant att få läsa deltaljer om incidenten. T ex hur kappsejsningen skedde, t ex vid surfning, grundbrott, tappad paddel etc. Kajaktyp färdplan vind och vågsituation mm. Att den först kappsejsade fastnade på något sätt skulle också förtjäna en förklaring.

Kanske är det någon av Utsidans läsare som kan ge oss en redogörelse?

Undrar också om Expressen sitter på info som man valt att inte skriva i tidningen. Antagligen bedöms informationen att två kändisar deltagit i bärgningen av kanotisterna och kanoterna som mera lösnummersäljande än mina frågor ovan.

Thure

Att fastna i kanoten måste vara en mardröm som jag hoppas jag slipper uppleva. Har sett några fabrikat som haft långa skruvar som sticker ner under däck eller vid fotstöden. Då är det risk att man fastnar med dragsnören vid byxbenet eller om man paddlar med skor/snören. Titta hur det ser ut inuti din kanot och vad du har på dig på ben och fötter! Titta också på om det finns annat vasst som man kan skada sig på om man försöker "sparka" sig ut. Det kan vara änden på skenor för fotstöd osv.

Av artikeln framgår i alla fall att de stannade vid kanoterna vilket nästan alltid är rätt.
Det framgår också att även svenskt sommarbadvatten är kallt efter en stund.

Fastna i kanoten

Det går att fastna i en kajak om man försöker luta sig bakåt och trycker på fotstöden samtidigt och på det sättet försöker trycka sig ut genonm sittbrunssargen. Det kan hända ifall man får panik, inte vanligt och det skulle hända ännu mer sällan om man övade wet exit och räddningsteknik lite oftare.

Det går att fastna i en kajak om man försöker luta sig bakåt och trycker på fotstöden samtidigt och på det sättet försöker trycka sig ut genonm sittbrunssargen. Det kan hända ifall man får panik, inte vanligt och det skulle hända ännu mer sällan om man övade wet exit och räddningsteknik lite oftare.

Det går tydligen att fastna i rodelinorna också (när rodret inte används). Vid bassängträning i våras var jag med när en av deltagarna fastnat med foten inne i kajaken och inte kunde komma ur, han fick tas loss efter att kajaken bogserats till bassängkanten, och komma loss tog lite tid. Jag fick aldrig grepp på exakt hur han fastnat i dem, bara att det hänt när han tränat att simmande förflytta kajaken med kroppen kvar inne i sittbrunnen.

--- Mats ---

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg