Kajakbygge,materialåtgång

Hej!
Undrar om någon kan tipsa mig om hur mycket det går åt av epoxi,glasfiber och fernissa etc.
Tänker bygga en Kavat (efter boken av Björn Thomasson) av granribbor.
Var kan man handla material till bra pris(Stockholm)?

Material till hembygge

Hej alla hembyggare!
Gå in på http://www.wermlandia.net och klicka dig fram till Kajak - Kavat så finner du såväl materialåtgång som var du kan inhandla det du behöver. Passa även på att ladda ned testresultatet från KTH på Wermlandias material. Vad du finner där kan du jämföra med den utmärkta hembyggarsidan http://www.kajak.nu. Om du ringer Björn T. så kan du även få reda på var du kan handla.

Erfarenheter från canadensarbygge

Epoxy går det åt ett "project kit". Det är en 5 liters dunk med bas och en 3 liters med härdare.
Glasfiberduk går det åt ETT skikt ute och inne. Jag tycker bara det är onödigt tungt med flera dukskikt i botten. Det är svårt att få tag på duk som klarar hela bredden om man drar från för till akter. Jag lade remsor på tvären och slipade ner skarvarna.

Om du inte vill köpa ribbor från Wermlandia utan bygga från bräder får du räkna med en hel del spill. Gran har kvistar, det är bara att aceptera. Även om du skulle få tag på fin gran får du räkna med en hel del spill. Jag byggde i kvistren furu, vilket minskade spillet, eftersom jag inte fick tag på tillräckligt fin gran.

Om jag var dig skullr jag kolla lite på guillemont kajaker oxå. Jag tycker att man gott kan utnyttja ribbkravellens egenskaper till fullo och då slipper man "ruffen" över knäna som Björn Gustafsson har.

Lycka till. Det tar lite tid men oj va kul det är när skrovet sluter sig.

Anders V

"Ruffen över knäna" syftar väl på den första KAVAT-modellen? De ritningar som Björn T säljer nu har inte den ruffen. ( Modellen benämns "KAVAT II" )

Kanotmateriel

Jag hålle r själv på med ett bygge (efter Björn Thomassons ritningar). Bygget ligger nere just nu p.g.a att jag har bara ett kallgarage att bygga i, men temperaturen lär väl snart stiga...
Jag köpte epoxi, glasfiberduk, glasfiberremsor och fernissa av en firma som heter BHP Plast & Glasfiberprodukter. Jag tror att de har ganska bra priser, jag gav ca. 2000 kr för allt.
Deras telnr. är 040-440710

Kajakbygge från skratch

Tjena.

Ska själv bygga en kajak i höst, har ej bestämt vilken.
Funderar lita på att rita av min Prijon Yukon Expedition. Förmodligen inte så lätt men vem har sagt att det skulle vara det.
Tänkte börja med att fälla en regäl gran ivår hos en jag känner. Släpa iväg den till sågen och sedan låta plankorna torka till hösten innan dom blir till ribbor.
Tror jag kan "snylta" ihop det messta som behövs utom slippapper och epoxy. Känner en som jobbar med glasfiberväv för kretskort, dom har allt från 75 gram och uppåt i 2 m bredd på rulle, he-he.
Sen är det bara att röja ut all skit ur garaget och börja bygga.

Solomannen

Hitta då ett tätt bestånd...

... så att kvistarna inte är för kraftiga. Om granar står tätt blir grenarna i stockdelen smala och de kan börja självkvista, dvs tappa grenarna och bilda renare virke. Det går inte åt så många bräder som man tror. Kan du få dem hellånga går det nog åt en 5-6 stycken. Tänk på hur du sågar. Få så liggande ringar som möjligt (parallellt med långsidorna). Då blir ribborna "kvatersågade" s a s.
Om du inte har en virkestork (eller tillgång till en) tar det en del tid innan bräderna är möbeltorra (<12% H2O).

Lycka till
Anders V

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg