Att prova på att paddla kajak kan du göra genom att hya en kajak under en dag så snart hyressäsongen har börjat. Det finns en hel rad ställen runt Stockholm-Södertälje området som hyr ut. Vill du lära dig lite mer än bara "prova på" så kan jag rekommendera den kurs som jag själv just nu går. Den innehåller både kajaksäkerhet och roll. Jag tycker att det är ett mycket bra sätt att träna på var gränserna går och vad man gör när man passerat dem. Övningarna sker i varm och skön bassäng i Skärholmen. Tror att det kan finnas platser kvar till den kursomgång som börjar någon gång i början av mars. Kontakta Mats Grundvik (Mats.grindvik@telia.com). Det är väl kanske inte den allra billigaste kursen men själv tycker jag att den ger mycket och kommer att göra min paddling bättre och trevligare när isarna går. Dessutom innebär den att du får tillfälle att prova på ett antal olika kajaker under olika förhållanden (stabilitet, sittkomfort m.m.).
Ett annat alternativ är att kolla med någon kajakklubb t.ex. Brunnsvikens kanotklubb (http://www.bkk.se/) där man anordnar bassäng- och senare utomhusträning för medlemmar.