Kajak nybörjare hjälppppppppppp.

Snälla hjälp mig med lite råd angående kajaker,vill börja paddla har dock bara paddlat en hel del canadensare,jag vill ha en kajak som är stabil o passar min storlek är 188 o 89kg tacksam för alla tips,mvh Hans
 
"jag vill ha en kajak som är stabil o passar min storlek är 188 o 89kg" . Längd och vikt ändrar sig väl inte så fort, men när man blir mera erfaren så kanske man inte vill ha lika stabil kajak längre, något att fundera på. Annars är rådet bara att prova så många olika modeller som möjligt och sedan återkomma med specifika frågor om de modeller som man tycker passar bra.
 
Referenskajak

Med week-end-packning är alla kajaker tillräckligt stabila för en normalstor paddlare, men du är lite större och måste prova dig fram (och har man en "rank" kajak ska man inte skämmas för att lägga i lite ballast på motionsturer i oroligt vatten).
Du måste - som alla kommer att säga - prova MÅNGA olika typer innan du är säker på vad du vill ha. Stabiliteten är bara en faktor och det är snarast mängden av olika trivselfaktorer (och graden av intresse och investeringsvilja) som tillsammans avgör exakt vilken sorts båt man väljer i längden.
Det blir dyrt att hyra i en-två säsonger, men också dyrt att köpa fel. En variant är att köpa en billig begagnad och skaffa lite erfarenhet, låna etc. Det finns en uppsjö av begagnade(?) Pointar för ett par tusenlappar men av mycket varierande tillverkningskvalité. De som säljs genom företaget Point65 har de senaste åren fått en ganska jämn och hyfsad kvalité och anses av de flesta som "prisvärda", men de är antagligen lite dyrare begagnade. De äldre och de insmugglade (även nyare) ska man vara mer försiktig med. Inte bara av etiska skäl.
Bra "referenskajaker" är t ex Kanotbryggans ´Arctic´ och Trapper ´Dolphin´. Båda av högsta kvalité och väsentligt billigare än de ´engelska´. Prova och ha som referenskajak! T ex Brunnsvikens KanotKlubb har ett stort antal uthyrningsArcticar pga pris/kvalité/allroundegenskaper

/Lasse
 
Instämmer med Klager

I början prioriterar man stabilitet. Snart är det inte så väsentligt (jämför med cyklar, vem f-n vill ha fast monterade stödhjul????).

Jag är betydligt mindre än du (1,66 & 65 kg) och dräller runt i en ökänt rank kajak, VKV Elite. Vill jag ha en stabilare kajak, tex när jag stoppar fästmön i sittbrunnen och mig i akterluckan när det är kallt vatten (K2 alltså), så sätter jag på pontonerna och sedan skall det fasen till att gå runt.

Jag har därmed möjligheten att välja mellan en mycket stabil kajak eller en snabb rank kajak, vilket du inte har om du väljer en bred kajak.

Jag känner fullt förtroende för min ranka kajak, men jag vet att många inte trivs med den (de vågar inte lita på den). Jag har också sett folk i din storlek gå runt med sådana här kajaker utan känd orsak.
 
glanne; sa:
Snälla hjälp mig med lite råd angående kajaker,vill börja paddla har dock bara paddlat en hel del canadensare,jag vill ha en kajak som är stabil o passar min storlek är 188 o 89kg tacksam för alla tips,mvh Hans

Kan rekommendera Enterprise (har en själv). Den är tillräckligt stabil och erbjuder gott om utrymme, man behöver alltså inte klä på sig kajaken. Storleken passar mig bra (är 187cm,87 kg), så den borde kunna funka för dig också. Lite dyrare än point65 men man ska ju välja den man trivs med. Och där kom vi till det viktigaste... "trivs med". Som någon nämnde i ett tidigare inlägg, provpaddla många kajakmodeller och hitta den du trivs med innan du bestämmer dig.
 
Prova många men inte för många

Det är klart att man skall prova många kajaker innan man köper. Det finns ju också ganska stora möjligheter till detta med alla uthyrningsställen, men om man vill ha en egen med en gång då?
Ja, då kan man göra som jag och köpa sig en begagnad Viviane utan att ens ha suttit i den... Vad jag menar är att om man lägger pengarna på en kajak av bra kvalité och sedan sköter om kommer du troligtvis inte förlora så mycket om du senare vill byta eftersom andrahandsvärdet är såpass högt (om det nu inte kommer att ändras med alla kajaker från Estland). Jag återkommer om eventuell rekomendation om Vivianen... då jag provat den.

-Jesper
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8
Trasslig Paddlingstips Helgeland? Paddling allmänt 1
camtim Köpa kajak som nybörjare Tips mottages Paddling allmänt 0
Zad Köp av kajak "nybörjare" Paddling allmänt 3
akka1488 kajak nybörjare Paddling allmänt 8
sennen Nybörjare i kajak i Göta Älv, Lilla Edet till havet Paddling allmänt 2
niklehs Köpa kajak - Nybörjare Paddling allmänt 5
lovenature kajak-kurs för nybörjare? Paddling allmänt 4
Simon Sundin Köpa Kajak soim nybörjare. Paddling allmänt 23
paerp Kajak från Tahakayaks (Estland) till nybörjare Paddling allmänt 2
...Uffe... Kajak klubb i Sthlm för nybörjare Paddling allmänt 12
henrikjohansson Vilken kajak för en nybörjare? Paddling allmänt 0
Sportbil Var kan nybörjare prova kajak? Paddling allmänt 2
Johan es Nybörjare, vilken kanot eller kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
GUD köpa kajak som nybörjare Paddling allmänt 2
Kan två nybörjare hyra kajak och ge sig ut sälva i Grebbestads området? Paddling allmänt 0
ogren.johan Funderar på en Thomasson kajak Paddling allmänt 9
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9

Liknande trådar