Kajak: kunskapstest!

Hej,

Har börjat paddla i år och kommer så småningom att köpa en egen. Av de modeller jag har testat tycker jag om Norht Shore Polar och Skim Distance. Vad som utmärker båda är V format botten och skarpa slag vilket jag uppskattar grymt mkt. Skim modellen jag testade var lite äldre o hade därför inte vingar till knäna - tyckte därmed att jag hade lite svårt att få kontakt med kajaken (är 175 lång, väger 70 kg och har korta ben). Polarn kunde kanske ha vairit lite längre och smalare... Tycker också om en tajt sittrbrunn där man får en bra kontakt med kajaken och det gör inget om den är lättrollad (lågt akterdäck). Fick tips om Nigel Fosters Silhuett, men den kostar ju därefter också... och jag frågar nu er, experter, vad det finns för andra kajaker med liknande egenskaper som dessa tre kajaker.

Har spanat, men inte testat Point 65n xp, som har de egenskaperna jag är ute efter. Hur är den?

Tack för hjälpen!

Min tanke 1: stirra inte dig blind på skrovform... Jag tycker att jag hittar liknande egenskaper andra kajaker fast de har olika skrovform (med avseende på v-botten och skarpa slag o sånt).

Min tanke 2: Om du gillar att paddla skim och polar (som i vattenlinje längd skiljer märkvärdigt mycket åt) prova andra som har liknande mått VL-fred och VL-längd... snarare än liknande form. Möjligen att du är ordentligt intresserad av hur mycket rocker den har... Möljigen är det bara ett skönt säte och ett snyggt utseende du behöver, så är det får många... :)

Point har skeddakajaker.
Trapper har skeddakajaker.
NKD har skeddakajaker.
Reval/Tahe har skeddakajaker.
Valley och P&H har skeddekajaker sedan tidernas begynnelse.

[Jag har en Silhoett: den är i min bok inte alls lik Polar i egenskaper. Icke! :) ]

Jag gissar att jag inte fick godkänt på kunskapstestet. :) Jag sticker och paddlar istället. I min andra kajak, med roder. ;)

Du får snart med feedback. :)

olle11; sa:
Min tanke 1: stirra inte dig blind på skrovform... Jag tycker att jag hittar liknande egenskaper andra kajaker fast de har olika skrovform (med avseende på v-botten och skarpa slag o sånt).

Min tanke 2: Om du gillar att paddla skim och polar (som i vattenlinje längd skiljer märkvärdigt mycket åt) prova andra som har liknande mått VL-fred och VL-längd... snarare än liknande form. Möjligen att du är ordentligt intresserad av hur mycket rocker den har... Möljigen är det bara ett skönt säte och ett snyggt utseende du behöver, så är det får många... :)

Point har skeddakajaker.
Trapper har skeddakajaker.
NKD har skeddakajaker.
Reval/Tahe har skeddakajaker.
Valley och P&H har skeddekajaker sedan tidernas begynnelse.

[Jag har en Silhoett: den är i min bok inte alls lik Polar i egenskaper. Icke! :) ]

Jag gissar att jag inte fick godkänt på kunskapstestet. :) Jag sticker och paddlar istället. I min andra kajak, med roder. ;)

Du får snart med feedback. :)

Ok, tack! Det var tydligt att jag är nybörjare då :). Det är alltså skäddakajaker jag är ute efter...

Gorans: Buckaneer har jag inte testat men den är väl till lite större personer och som jag nämnde vill jag gärna ha en ganska tajt sittbrunn och därmed faller den bort lite (plus att den är lite dyr).

Alla tycker vi olika

Glöm inte att prova en NDK Explorer som i mina
ögon är en väldigt rolig kajak. Kajaken är superlätt att rolla och riktigt kul i vågor o surf (samma typ som Polar, Distance o Point dvs. en skedda kajak som hanteras genom kantring och paddeltag)

En Point eller en Distance är dock snabbare. Dvs. om du är tillräckligt stark, att hålla ca 6 knop en längre sträcka kräver bra teknik och stora muskler..större än Görans :)

Point XP vs Skim Distance (är/var ägare av båda)

Egenskaper:
-Distance är stabilare (högre initialstabilitet), båda är dock relativt stabila.
-Distance är lättare att rolla.
-Distance är obetydligt snabbare (har högre toppfart).
-Point Xp har bättre kursstabilitet utan skedda.
-Distance lättare att svänga (trots sin längd)
-Distance är "sämre" i surf (svänger snabbt upp mot vågen om man inte är vaken)
- Point stampar mindre än en Distance (i motvågor)

Övrigt:
-Båda tar nästan samma mängd packning, Distance har dock större fikalucka (hål o utrymme)

-Distance håller hög kvalite, Point halvdålig (även de nya)

De nya Point kajakerna som precis har kommit ut har lite rundare former (tillverkas numera i Kina, den första laddningen såg dock inte alls bra ut).

För att summera.. En Distance för långfärd, en Explorer för hög sjö, lek o rollning. Point...tja..till lite av varje tills du har råd att köpa en riktig kajak :)

(Explorer är nog lite "mindre" än en Buccaneer..eller hur Göran ?)

[Ändrat av Roberth 2007-07-05 kl 19:23]

Re: Alla tycker vi olika

Roberth; sa:
ögon är en väldigt rolig kajak. Kajaken är superlätt att rolla och riktigt kul i vågor o surf (samma typ som Polar, Distance o Point dvs. en skedda kajak som hanteras genom kantring och paddeltag)

Ok, tack för tipset. Bor i GBG (och strömstad) så Explorer skall jag testa på Escape!

Re: Re: Alla tycker vi olika

Puttri; sa:
Roberth; sa:

Ok, tack för tipset. Bor i GBG (och strömstad) så Explorer skall jag testa på Escape!

Ta med dina "sparslantar" och ett takräcke, det lär behövas :)

Skriva o berätta efter ditt besök.

Lycka till Robban
[Ändrat av Roberth 2007-07-05 kl 19:46]

Buccaneer och Explorer

Puttri; sa:
Gorans: Buckaneer har jag inte testat men den är väl till lite större personer och som jag nämnde vill jag gärna ha en ganska tajt sittbrunn och därmed faller den bort lite (plus att den är lite dyr).

Själv skulle jag hellre vilja ha en Explorer än en Buccaneer. Smaken är dock delad och min erfarenhet är att ägare av Buccis är nöjda ägare.

Vaför jag nämnde den var att du ville ha skarpa slag (Explorer har inte skarpa slag) och att du ville att Polar skulle vara längre.

När det gäller volym så är Buccaneer och Explorer (standardvarianten) ungefär lika stora. Båda har rätt tajta sittbrunnar (om man väljer den lilla sittbrunnen på Buccis). Buccaneeren är något billigare. Prismässigt sparar du 2500 SEK minus resa om du åker till kajakbutikken i Charlottenlund (mellan KPH och Helsingör).

Det sista skall du inte påverkas av. Det är vilka egenskaper du vill att din kajak skall ha som räknas.

Bara rent allmänt; jag var inte raljerande gällande sitsar i mitt inlägg tidigare.

Jag gillar verkligen skeddakajaker med tighta sittbrunnar (också, skall tilläggas) men något av det viktigaste för komfort och uthållighet (och därmed glädje) är hur man sitter. Prova gärna kajaken ett gäng timmar innan du köper.

I övrigt har ju Robert och Göran mycket goda inlägg ovan. Låt dig dock inte hindras av att andra kajaker kanske inte finns med på våra listor ovan. Vilken modell, vilket märke, som helst kan vara "din grej".

(Och för övrigt kan "din grej" förändras... Bered dig på att du kanske är mogen för en annan kajak om några år.)

Lycka till.

Jofan; NDKs Explorer har jag haft stor glädje av understundom, men den med flera av andra.

Med det samme du er på Escape, prøv kajakkene fra Rockpool. Jeg har selv en Menai som jeg er veldig fornøyd med (takk Sara og Johan:)
Alaw er noe mindre og vil kanskje passe deg bedre. Men det er med kajakker som det er med resten av livet, det som en er fornøyd med, passer kanskje ikke en annen ;-)

Mvh Trond

Sjöstedt

Erik Sjöstedt har haft en del av de diskuterade kajakerna. På nedanstående länk beskriver han hur han upplevt dem.

http://www.kajak.nu/prylar/erikskajaker.php

Erik har också en Rockpool. Tyvärr har Erik ännu inte uppdaterat sidan med denna kajak, men det kommer nog.

PS. Robban som har haft fem (snart sex) kajaker på ett år skulle väl också kunna göra en hemsida med beskrivningar av kajakerna?
[Ändrat av gorans 2007-07-06 kl 09:15]

Re: Sjöstedt

gorans; sa:
...beskriver han hur han upplevt dem.
Den gode Sjöstedt skriver: "sitsen och ryggstödet var dåligt"

Där fick jag vatten på min kvarn :)

Jag tycker att Silhouetten, jag köpte Eriks, har det bästa sätet och det bästa ryggstödet jag har provat i en långfärdskajak.

Sensmoral 1: Smaken ÄR baken, eller som... ;)
Sensmoral 2: Prova! Prova länge...

// Patric

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ogren.johan Funderar på en Thomasson kajak Paddling allmänt 9
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 36
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg