Kajak i Norge

Skippar nog charterresan den här sommaren och tänkte ta mig upp till Karlsöya i närheten av tromsö, tänkte varför inte med Kajak. Då jag ska ta tåget till Narvik har jag inte möjligheten att ta dit farsans kajak, så jag tänkte köpa en AdvancedFrameTM Expedition Tandem från http://www.inflatable.se

frågan nu, skulle en sån där klara av en kajakresa från Bodö/Narvik till Tromsö/Karlsöya? Hur lång tid kan den resan beräknas att ta?
skulle även behöva tips inför resan, jag är annars kajakvan dock har jag aldrig gett mig in på en sån här lång resa.
Farligt vatten där uppe? visst är det atlanten men jag tänkte bara följa kusten hela tiden!
 
Nordnorge har rejält med tidvatten så förhållandena kan svänga rejält på bara någon timme trots att vädret är det samma. Om ström och vind går åt samma håll är allt frid och fröjd men när strömmen vänder - huh. I extremfall har det mätts upp strömmar på 20 knop!
Kolla på kartor efter zick-zack eller vågsymboler för att hitta ställen som kan vara extra farliga och prata gärna med lokalbefolkningen.
 
Ingen god idé

Jeg vil råde dig til å velge en annen båt. Advanced Elements lager OK båter, men til dit projekt er det ikke et godt valg. I de farvann du skal padle, skal du ikke ta noen chancer med hensyn til din personlige sikkerthet, og derfor velge en expedition-duglig kajak.

Advanced Elements kajaken har ingen ram, men fungerer kun med luftkamre. Disse kamre er laget i "billig" PVC produksjon og det er ofte dårlige svetsninger. Når et kammer delaminérer, endres kajakens egenskaper radikalt –*og kan føre til havari på veldig liten tid.

Sats heller på en hård kajak, eller en foldekajak beregnet på expeditionsbruk.



Morten
 
Askr

Ett intressant alternativ kunde ju annars vara att delta på ASKR som går i slutet av juli vid Vesterålen (norr om Lofoten). Det är ledarledda turer och på sätt kan man lära sig mer om tidvatten mm under säkra former. ASKR erbjuder möjligheten att hyra kajak.

Det är emellertid stor skillnad att delta på ASKR mot att ge sig av på en egen tur. Det är nämligen massor med deltagare på ASKR - men en häftig och uppsluppen stämning. Du kan se min korta berättelse från i somras när vi var 8 st från Västerås som åkte dit.

Efter att ha rest så långt med bil för att komma till nordnorge fortsatte vi veckan efter med en paddling vid Helgelandskusten - utanför Mo i Rana.

Vi kände alla att det blir nödvändigt att återvända för paddling i Nordnorge - det är verkligen häftigt!

//Peter
 
Vilken pråm!

Först och främst måste jag understryka att det snarare är paddlaren än flytetyget som sätter begränsningarna för vad som är möjligt beträffande paddling utmed den nordnorska kusten. Det parti du tänkt är till stora delar "inomskärs" men trots detta utsatt för många fenomen som komplicerar framfarten.

Fallvindar, tidvattenströmmar (upp till ca 3 meters skillnad mellan ebb och flod) samt en vattentemperatur på ca 8 grader. Vädret högst varierande. Bitvis branta kuster med svårigheter att landa med kajaken.

Jag har paddlat ett par veckor i Lofoten och en knapp vecka utanför Tromsö. Härliga naturupplevelser! Jag skrev en artikel http://www.batlivlulea.nu/artiklar/2002/020905-kajak.html Läs Jims bok och/eller Magnus Fishers och/eller Babs http://www.barbrolindman.com/BarbroLindman/Hem.html

Vad du skall välja för flytetyg är upp till dig men jag skulle inte välja den typ av båt du länkar till utan en mera expeditionsinriktad och framför allt mera lättdriven.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Hedman Hyra kajak i Norge? Paddling allmänt 0
Macaco Köpa kajak i norge Paddling allmänt 9
Patricoh Var kan jag hyra kajak i Norge, sor trondelag? Paddling allmänt 0
Ringnes Kajak i Norge Paddling allmänt 2
Kajak turer i Norge? Paddling allmänt 0
ogren.johan Funderar på en Thomasson kajak Paddling allmänt 9
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12

Liknande trådar