Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Jag har inte paddlat där men av vad jag kan komma ihåg från de gånger jag varit där och badat m.m. när jag var yngre så borde det vara kalasfint att paddla där!
Har aldrig varit där med kajak men däremot har jag åkt en del båt framförallt i trakten av Seskarö och det finns en hel del fina öar där med sandstränder. Tältplatser är definitivt inga problem och då menar jag att självstagande tält inte behövs för man tältar inte på klippor och liknande.
Synd bara att Haparanda-Sandskär ligger lite långt ut för kajak för den är liksom väl värd att besöka. En av Sveriges absolut vackraste öar skulle jag tro men nationalpark så tältning är inte tillåten mer än på anvisade platser. Norränden är en ungefär 200 meter bred udde som är 2-3 km lång med sand på båda sidor. Den östra är rätt djup men från norra spetsen och på västra sidan är det låååååång-grunt men förstås lite kallt vatten på sommaren eftersom det ligger längst ut i havet.
Men det finns många många andra fina öar där och Seskarö icke att förglömma.
Se upp om det finns fågelskyddområden, förutom ladstigningsförbud så kan det under delar av året vara förbjudet att passera i närheten av vissa öar/holmar.
Se upp om det finns fågelskyddområden, förutom ladstigningsförbud så kan det under delar av året vara förbjudet att passera i närheten av vissa öar/holmar.
Och om du har möjlighet så är det kyrksöndag första söndagen i juli varje år på Malören. Har för mig att svenska kyrkan arangerar båttur dit den söndagen men kolla med kyrkan i Kalix.
Dessutom brukar STF Kalix-Haparanda också anordna båtutflykter. Kolla med dem ifall du är intresserad.
Även Kalix och Luleå skärgård är fin med många småöar som det går att tälta på. I Luleå skärgård finns det även möjlighet till logi och båttransport, kolla Luleås hemsida om det är intressant. http://www.lulea.se
Lite beroende på hur lång tid du har och förutsättningar i övrigt så kanske du skulle fundera på att paddla från Haparanda till Luleå eller tvärtom. Och istället för att paddla raka spåret så finns det många fina öar att besöka på vägen.
Och paddlar du Haparanda-Seskarö-Båtskärsnäs-Frevisören (och fortsätter sen) så har du i alla fall möjlighet till färskvaraor och vatten utan att behöva gå alltför långa sträckor.
[Ändrat av avslutad210712 2005-04-23 kl 05:15]
Och paddlar du Haparanda-Seskarö-Båtskärsnäs-Frevisören (och fortsätter sen) så har du i alla fall möjlighet till färskvaraor och vatten utan att behöva gå alltför långa sträckor.
[Ändrat av avslutad210712 2005-04-23 kl 05:15]
Oj. Det låter som en underbar sträcka!
Hur ser vattnet och havsbottnen ut? Är det långgrunt med bränningar eller relativt djupt? Har aldrig varit där så jag vet inte nånting...Tänkte väl att det får ta en vecka eller två lite broende på väder och vind, förståss.
När vi nu är inne på Norrbottens skärgårdar, så måste jag slå ett slag för Piteå skärgård, relativt stora fjärdar men utåt havsbandet kring Stor-Rebben och norrut är det underbart fint att paddla. Kan verkligen rekomenderas!