Kajak för långa personer

Tjena jag är relativt ny i kajakvärlden och försöker hitta den optimala kajaken.. jag är ca 195, och runt 100 kg... OCH storlek 46-47 i skor, detta har orsakat lite bekymmer med att få plats..... Av dem jag hittils har provat så gillar jag bäst Prijon touryak eller kodiak... (samma sittbrunns storlek), har fortfarande inte bestämt mig för vilken som passar mig bäst av dem två rent paddelmässigt... men plats får jag allafall. går att hyra på www.vatternkajak.se Jag vill gärna ha tips också om andra kajaker i den storleken. Gillar den stora sittbrunns öppningen, det underlättar när man ska ha ner storlek 47 och resten av kroppen.

Ännu en Prijon.......Barracuda bör också funka bra till dom stora pojkarna.

Kajak för långa

Tack för alla svar! Visste inte att det fanns så många olika märken... oj oj det är ett helt projekt att prova ut bland alla tips:)

Tar gärna emot fler rapporter, kul att höra om era erfarenheter.

Vad gäller syfte, som någon frågade efter, så har jag nog inte tänkt färdigt riktigt. Viktigt att den går att packa för en lite längre tur på 4-5 dagar. Behöver inte vara super-tight och smidig, preppad för eskimosvängar o dyl. Jag är ju nybörjare, har bara paddlat kajak på riktigt en gång kring Stendörren. Blev helfrälst trots att jag den gången hade en nybörjarkajak som i princip inte går att välta i. Priset för den stabiliteten var dock att den var mycket trögpaddlad. Mina mer erfarna kompisar gled ifrån mig i sina kajaker och jag blev helt utpumpad av att försöka haka på. Finns det en optimal lösning som tar packning, är stabil men ändå smidig att paddla för långa personer så vore det ju kanon :)

Jag har inte tänkt att köpa kajak i år, utan går in för att hyra och skaffa mig lite hum om marknaden.

Allt gott!

Anders

Jag var också sådär första gången, det här är ju o-m-ö-j--l-i-g-t att välja! Hyra och kanske provpaddla olika sorters märken under tiden är ett bra val tills mn känner att man känner marknaden en aning bättre.
Allt gott själv :)

Jag är också 195 cm och har provat på några kanoter som jag får plats i.

Lettmann Eski 530 paddlade jag på DKM+ förra året och själva kanoten fungerade mycket bra. Mindre bra var navigatorrodret som hänger och fladdrar bakom. Kajakcenter.se säljer den med Seallinerodret som är mycket bättre. Sittbrunnen var trång att komma ner i och det lilla stuvfacket som fanns över knäna var mycket ivägen både när jag skulle ner i kanoten och när jag försökte arbeta med benen under paddling - Bort med det!!! Annars är kanoten välbyggd och lägg gärna de kronor extra som LCS-versionen kostar (5 kg lättare). Mycket väl använda pengar när man ska lyfta upp den på takräcket! Kika också på lettmann Meridian som är ny för året.

Reval Commander är en lite snabbare variant som jag föll ordentligt för. Bra sittställning, tillräckligt stor brunn för att komma i enkelt, mycket bra styrning och roder, lätt att balansera i sidvind med last fram eller bak. Nackdelar är priset och att den inte finns i en lättviktsversion.

Reval Cruiser har jag inte provat men den är säkert värd att titta på. Den är också billigare än Commandern. Försök i så fall få köpa den med fotplatta och pinnstyrning.

Nu kommer du att få många råd att du "måste ha" det eller det. Lyssna på alla och prova sen själv vad som passar dig!

Sorry,

Det var inte Meridian utan Magellan jag menade!

Kika alltså på Lettmann Magellan LCS men välj utan det lilla stuvfacket ovanför knäna...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
freewheeler62 Lämplig kajak för långa personer? Paddling allmänt 3
Utvandraren Kajak för långa Paddling allmänt 20
Rindmyr Kajak för långa paddlare!? Paddling allmänt 22
kennedy Kajak för långa? Paddling allmänt 13
ogren.johan Funderar på en Thomasson kajak Paddling allmänt 9
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 36
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg