Kajak eller kanot

Hej! kan nån ge mig en förklaring på skillnaden mellan att paddla kanot och att paddla kajak.

Orsaken till min fråga är att jag ansökte om understöd för att gå en kurs i paddling. Vi sku få lära oss om olika paddlilngstekniker, hur man räddar sig själv eller en kompis, säkerhet och allemansrätten, mm. På kursen skulle vi få prova på att paddla olika kajaktyper. Jag är meddlem i föreningen jag ansökte om understöd från och föreningen håller för tillfället på att bygga upp en "paddlingsavdelning" efter att segelbåten blev impopulär. Föreningen tänker satsa på 2- eller 3-mans kanoter, inte kajaker. Pga att det i pappren för kursen stod kajaker blev jag nekad understöd. Nu behöver jag mer fakta för att kunna övertyga de unga beslustfattarna i föreningen att kursen är nyttig oberoende om vi skaffar kanot eller kajak till föreningen.
 
Det en liten skilnad mellan dessa

En kanot ha du helt öppet och bara ett paddelblad,
Medans en kajak har en sittbrun och kan för många bli ett skreksenarium om inte en av ledarna vissar att det inte är så faligt och låt dom unga testa det är roligare att paddla kajak emot kanot tycker jag, det är för att du bestämer allt själv utom vågorna.

ha en trevlig upptäckt
önskar jag er.
Torgny Rönnqvist
 
Fel.

Det är många som tror att kanot betyder canadensare men det är fel.
En kanot är en paddelbar farkost som är spetsig i båda ändar. Kanot är alltså ett namn för både canadensare och kajaker. Därför är man kanotist om man paddlar kajak, inte kajakist som en del tror att det heter.

Canadensaren är en öppen kanot som paddlas med enkelpaddel, kajaken är däckad och paddlas med dubbelpaddel.
Att gå en kajakkurs för att lära sig paddla canadensare
låter inte så logiskt men lite styrtag och allmänt sjövett har du väl nytta av i canadensaren.
Försök att få din förening att skaffa kajaker istället, de är roligare att paddla och passar i både åar, sjöar och hav.
 
Svenska kanotförbundet

Vilka begrepp som är riktiga i svensk idrott kan du få från svenska kanotförbundet, vilka är anslutna till riksidrottsförbundet. Det är kanske din förening också och då är det ingen diskussion.
Kanot = samlingsbegreppet för alla typer.
Kanadensare är öppen och paddlas med enbladig paddel.
Kajaker är däckade och paddlas med dubbelpaddel.
... sen finns det segelkanoter oxå.

http://www.svenskidrott.se/kanot/

Däremot har jag ofta hört franska, tyska och engelskspråkiga människor kalla kanadensaren för kanu/canoe till skillnad kajaken som alltid heter kayak. Det kan kanske vara orsken till att förvirringen börjar spridas även till sverige (EU anpassning?)
 
Många paddellådor finns det

Med kajak eller k-kanot brukar man mena en kanot som paddlas med dubbelpaddel sittandes på baken, med canadensare eller c-kanot en kanot som paddlas med enkel paddel ståendes på knä. I tävlingssammanhang, både i forspaddling och racing på slätvatten, används denna definition tämligen strikt. Den typiska canadesaren är öppen som den nordamerikanska förebilden, men forscanadensaren kan vara däckade. På svenska används ordet kanot för både canadensare och kajaker, men i på många andra språk är kanot synonymt med canadernsare, och många använder termen så även på svenska. Sen finns det en hel del andra kanotfarkoster än de som har sitt ursprung i den nordamerikanska indiankanoten eller den grönländska eskimåkajaken (och även bland dessa finns otaliga varianter).
... och fler lär komma till.

Vad som är roligast att paddla kan vara osagt, och i mitt tycke beror det på omständigheterna. Just nu tycks kajak vara ballare än canadensare. Till stor del beror nog detta på, att de flesta cannadensare som saluförs eller hyrs ut i Sverige, är tämlige trista konstruktioner, samt att en enkelpaddel kräver lite övning innan man behärskar konsten. Med bättre kanotmodeller skulle fler kunna upptäcka den oöverträffade känslan att manövrera fram med en enkelpaddel.

/ Johan,
som bl.a. paddlar öppen canadensare, c-kanot (fors), forskajak, skärgårds- och havskajak.
 
Hej Johan!

Också tyska paddlare brukar skilja mellan kanadensare ("Canadier") och kajak ("Kajak") samt att de använder kanot ("Kanu") som samlingsbegrep. Det är mestadels folk som bara paddlar undantagsvis (på Sverigesemester kanske?) som använder kanot som synonym till kanadensare.

Hälsningar

gert
 
Kajak eller Kanadensare i älv

Vilken skulle ni rekommendera för att paddla några hundra km nedförs en älv i Kanada, liknande Torne och Muonio älv från Kilpisjärvi till Haparanda.

Jag har något erfarenhet av en gammal kanadensare samt en plastkajak. Jag har ett par år tid för att träna, men är inte säkert om jag borde välja en bra kanadensare (t. ex. Mad River Explorer) eller plastkajak (vilken?). Det ska bli också långa sträckor över stora sjön och jag undrar om det går att klara de med kanadensare i sannolik motvind.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Blåbär Kanot eller Kajak, so what? Paddling allmänt 2
Johan es Nybörjare, vilken kanot eller kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
Andreas80 Tahe Reval Midi eller annan första kajak? Paddling allmänt 5
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
anna.kristiansson Tahe lifstyle solo eller annan kajak till 9-åring? Paddling allmänt 5
Långben Surfski eller kajak? Paddling allmänt 21
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
puckelsnook Tjockis-kajak - Prijon Kodiak eller Yukon Expedition Paddling allmänt 13
guhj Hyra uppblåsbar (eller möjligen falt-) kajak? (Sthlm) Paddling allmänt 2
AndersJL Vilken kajak (ny eller beg) föreslår ni till en fd tävlingskanotist ? Paddling allmänt 9
jamo Paddel-lina fäst i flytväst eller kajak? Paddling allmänt 4
johan01 Hyra kajak bolmen eller åsnen?? Paddling allmänt 6
Ninna789 EVEREST 505 COMPOSITE eller annan kajak? Paddling allmänt 4
NiclasH Ro din kajak eller canadensare! Paddling allmänt 6
Arnt Aa Vise kajak hvor? Kajakdagarna 21-22 maj:Fischer eller? Paddling allmänt 5
Forest Svår kajak eller dålig paddlare? Paddling allmänt 5
Salmo Trutta kajak eller kanadensare? Paddling allmänt 2
Ego Att ha eller inte hava?? Prions kajak segel. Paddling allmänt 12
Christian Trapper K2 Expedition - bra eller dålig kajak? Paddling allmänt 1
Rund eller v-bottnad kajak Paddling allmänt 2
ogren.johan Funderar på en Thomasson kajak Paddling allmänt 9
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4

Liknande trådar