Kaffesump i fjällen

När jag är på skogstur har jag hittills bara sköljt ur kaffepannan med sump. Nu planerar jag en fjälltur och tänker att det kanske inte är så lämpligt att hälla ut kaffesump i den miljön.

Hur gör ni, om ni nu inte vill dricka snabbkaffe?

Kaffesump är ju biologiskt nedbrytbart, dessutom har det samma färg som jorden så jag brukar slå ut det i någon buske med gott samvete. (Dock använder jag allt oftare snabbkaffe på turen och lämnar kaffepannan hemma)

Jag har inte reflekterat över detta tidigare utan hällt ut kaffesump även i fjällen. Dock så häller jag det inte i jokken utan tar upp vatten i kaffepannan vispar runt och tömmer den i riset vid sidan om jokken.

Skickat från min LT18i via Tapatalk 2

Kaffebönan är ju inte naturlig i svenska floran så den ska du absiolut inte hälla ut utan vackert paketera och ta hem och sen lämna in för slutförvaring alternativ transport tillbaka till sydligare breddgrader.

Se det såhär. Om vi tänker oss att miljarder med kaffebönor lämnar Ecuador mfl varje år så är det ju en minskning av deras massa med en hel massa ton, så om ett tag kommer dessa kaffeproducerande länder inte existera om de inte får tillbaka sin massa (kaffesump) då vi är klara med den. Har hört att FN har börjat fundera på att införa en speciell skatt på just kafesump, eller mera ett pansystsem, för att försäkra att den inte spils ut i länder som redan har ett överflöd av fertil jord.

Christian, som om han vill ha ett seriöst svar läser de tidigare svaren i tråden;)

avslutad210712

Gäst
Häll du ut sumpen med gott samvete men som tidigare nämts kanske inte direkt i jokken även om jag inte tror att det heller spelar någon roll.

På Islandsresan slängde min före detta vän ut apelsinskal mitt ute på en öken bestående av svart lavasand under argumentet att det är biologiskt nedbrytbart. Han blev riktigt sur när jag bad honom plocka upp det igen. Min poäng är att det kanske inte alltid är lämpligt men så länge det finns växtlighet pågår i alla fall någon typ av ämnesomsättning i marken.

Kaffebönan är ju inte naturlig i svenska floran så den ska du absiolut inte hälla ut utan vackert paketera och ta hem och sen lämna in för slutförvaring alternativ transport tillbaka till sydligare breddgrader.

Se det såhär. Om vi tänker oss att miljarder med kaffebönor lämnar Ecuador mfl varje år så är det ju en minskning av deras massa med en hel massa ton, så om ett tag kommer dessa kaffeproducerande länder inte existera om de inte får tillbaka sin massa (kaffesump) då vi är klara med den. Har hört att FN har börjat fundera på att införa en speciell skatt på just kafesump, eller mera ett pansystsem, för att försäkra att den inte spils ut i länder som redan har ett överflöd av fertil jord.

Christian, som om han vill ha ett seriöst svar läser de tidigare svaren i tråden;)

Haha!! :)

Kan man slå ut kaffesumpen i komposten kan man slå ut kaffesumpen på kalfjället oxå. Detta har blivit gjort ända sedan vi började dricka kaffe i norden (nu pratar vi flera tusentals ton genom åren) Jag är helt övertygad om att all den kaffesump som blivit kvar på fjället har bidragit till extra näring i den annars så magra fjällmoränen. På varje liten fläck du slår ut sumpen så blir där en fin liten bädd där fjällglimmen kommer att blomma nästa säsong.;)

...och det tror jag vi alla tackar för! :)

Kaffesump måste ju vara det i livsmedelsväg mest harmlösa som man kan slänga i naturen.
Om än man sprider ut ett helt paket på en kvadratmeter kommer det vara helt osynligt i stort sett direkt.

Det beror på. I de flesta fall bör det vara ok men inte i känsliga biotoper. Sumpen kommer både gödsla och sänka pH lokalt. Håller viss ohyra borta också.
En populär jordförbättrare i trädgården men kan ge fotfäste åt 'fel' arter i vissa fall.

Självklart blir ju det problemet ganska övergående om inte flera gör likadant men ändå.

Även om Almgrens inlägg var lite skämtsamt menat så ligger det ju faktiskt en liten poäng i att vi idag gör väldigt stora omflyttningar av biomassa på planeten.

Jag vet att jag läste en artikel för några år sen, när det började bli populärt att kompostera köksavfall för att få ner kostnaderna för sophämtning. Författaren ansåg att det vore bättre om kommunen samlade in köksavfallet för central kompostering så komposten kunde återföras till bönderna istället för att hamna i folks trädgård.

Fast lite kaffesump gör nog varken till eller från där. Man får ju inte glömma den stora mängden biomassa som vi sprider ur oss med avföringen under vandringen. Den är nog mycket större.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg