• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Kaffepanna sökes! :)

Jag hade tänkt införskaffa en gammal hederlig kaffepanna till min mamma i julklapp eftersom hennes sjunger på sista versen, men det var minsann inte det lättaste!
Gick ett varv på stan för att se vad som fanns att välja på, och det var inte mycket. Hittade ett par få som jag kanske får välja mellan i brist på annat, men de kändes så tråkiga tyckte jag, trodde faktiskt utbudet skulle vara lite större iaf. Kanske bara är jag som inte är vidare uppdaterad, inte varje dag man köper kaffepannor! Och nu är det visst bara kaffebryggare som gäller (har själv en hemma).. Lite tråkigt att det håller på att försvinna, som så mycket annat :/
I alla fall gör jag ett sista försök efter en bra stunds sökande på diverse internetsidor där det mest kom upp utrustning för trangiat osv.
Så, är det nån som känner till var man kan köpa "en vanlig" kaffepanna nuförtiden? Underlättar förstås om det är i nån affär som finns i Sundsvall, men annars på internet.. Till ett överkomligt pris kanske jag ska tillägga också.
En ny hade jag tänkt mig alltså, och inte en begagnad. I så fall hade det ju varit lätt ordnat, bara att gå på loppis/second hand :)
Åhléns hade en grön jätteläcker för ett tag sen vet jag, men den försvann ur sortimentet rätt snabbt.
 
För ett par år sedan brukade man kunna hitta kaffepannor i koppar på större välsorterade landsortsbutiker (ICA, Konsum) , där de brukar ha ett lite mer spännande sortiment. Så mitt tips är att du beger dig utanför stan. Jag vill minnas att jag köpte min på ICA i Vindeln...

Men som du säger är det nog störst chans att du hittar en på Fyndlagret eller Erikshjälpen. Om din mamma är inbiten kokkaffedrickare gissar jag att hon hellre vill ha en gedigen kaffepanna med ett par år på nacken, än en billighetsvariant med sämre praktiska egenskaper som ligger i originalförpackning?
 
Jag vet att detta låter tråkigt men om det är på spisen din mamma ska koka kaffe så ska du köpa en kaffepanna i rostfritt stål med dubbel botten (som en modern gryta). Kopparpannor är för vedspisar och aluminiumpannor är för att bära lätt.

Jag har en välinkokad rostfri kanna. Ingen kokar så gott kaffe som jag :) Hemligheten är inte materialet utan att inte diska den, men det vet säkert din mamma. Det finns fina kaffepannor som ser traditionella ut, fråga i en välsorterad heminredningsaffär eller avdelning på något varuhus. Om de inte har någon hemma så kan de säkert beställa en.

"vi har alltid kaffepannan på och paltsmet på gång"