Kaffedalen

Hej!

Har letat runt bland olika trådar och fått vissa svar men inte full rätsida på förutsättningarna då flertalet svar är flera år gamla. Så med risk för upprepning...

I mitten på juli kommer vi komma upp i Singivagge från väster med tanken att ta oss upp på Kebnekaise. När detta förhoppningsvis är genomfört ska vi fortsätta till fjällstation. Då känns det ju frestande att släpa med all packning upp genom Kaffedalen och lämna den vid anslutningen till Västra leden för att därefter ta toppen och till fjällstation via Västra leden.

Men eftersom detta verkar bli en rejäl tur så skulle det vara önskvärt att kunna övernatta högt upp i Kaffedalen.

Men som det står i flertalet trådar är det väldigt stenigt, nån har sett ett tält vid nått tillfälle och vissa skriver om snölegor.

Frågan är om man kan förvänta sig snölegor att slå upp tältet på runt 20:e juli? Eller är det nån som på senare tid hittat någon tältplats långt upp i dalen?

Är det med skapligt bra kondition möjligt att göra Singivagge-Kaffedalen-Toppen-Västraleden-Fjällstation med full packning på en dag?

Eller ska vi som många rekomenderar sätta upp tältet i Singivagge och ta toppen som en dagstur, för att dagen därpå gå runt västerut mot Singistugorna och ta vanliga leden genom Laddjovagge till Fjällstation?

Hälsningar

Peter
 
"Är det med skapligt bra kondition möjligt att göra Singivagge-Kaffedalen-Toppen-Västraleden-Fjällstation med full packning på en dag?"

Ja det är møjligt men ganska ansträngande. Om ni inte vill sova øver i ngn av de två toppstuforna kan ni ju alltid lämna packningen i Kaffedalen å gå upp till toppen. Jag har tältat i Kaffedalen på vintern. Jag tror inte du finner några snølegor där i mitten av juli. Däremot finner du flera snølegor i bäckravinen längs "Durlings led" (längs eran väg upp).
 
Hela vägen på en gång

Om ni har tältplats en bit in i Singivagge längs med Durlings led (om det är den ni tänk gå) innan det blir för stenigt borde ni ha ett bra utgångsläge för att klara sträckan på en dag. Packningen kan ju lämnas i Kaffedalen alternativt i toppstugorna under själva toppbestigningen. En lång, tuff dag, men fullt möjligt. Borde vara mindre ansträngande än att gå Västra leden fram och tillbaka på samma dag, och det gör ju ganska många...
 
Hej på dig!

Det är fullt möjligt att tälta långt upp i dalen och även i Kaffedalen. Det går en bäck i den steniga dalen. Ungefär där den slutar blit det ganska platt. Det är bara sten, sten, sten. Men ungefär där bäcken börjar finns det ett par "rutor" som någon vänlig själ madrassarat med mossa. Där kan man få upp ett litet tält. Jag fick upp mitt Nallo2 men då fick jag dra linor och lägga kring stenar, det var alltså för stort egentligen. Ungefär 1 km till finns en liten kulle ungefär mitt för "dalen" som går ner tillbaka till Singivagge. Där finns lite röjda platser (bättre än förra alternativet) där man kan få upp några tält. Även uppe i kaffedalen kan man slå upp tält. På min hemsida kan du se var jag slog upp tältet (Vandring/Dagböcker/Kebnekaise runt).

http://web.comhem.se/~u19317031/

Jag gick därifrån till fjällstationen utan topptur, för mycket folk, men däremot en topptur på Tuolpagorni vilket jag kan rekommendera. Jag kan inte säga att jag har "skapligt bra kondition". Med tanke på att ni har gått kanske 2 km när ni träffar på lämmeltåget på västra leden så borde det vara nema-problema för er. Längst upp i Kitteldalen brukar man se tält så där kan ni ju lägga er om ni inte vill gå hela vägen till fjällstationen.

Jag var där cirka 2 veckor senare än när ni har tänkt er. Jag kan inte tänka mig att det kan vara problem med snölegor på de platser jag nämnt men osvuret är bäst. Kolla upp läget när det börjar närma sig.

Ha en trevlig tur!
Peter P.
 
Jag gjorde exakt den tur du beskriver fast i början på september. Jag tältade nere i singivagge och gick Durling led upp. Precis innan man gick upp i Kaffedalen där västra leden går var där några röjda tält platser. Vet dock inte hur snöläget är där i Juli. Men tältar man där tjänar man några timmar. Jag lade ryggsäcken i Kaffedalen för att sedan gå upp på toppen och därefter ner via västra leden till Fjällstationen. Det hela tog ca 10 timmar.

/mattias
 

avslutad210712

Gäst
11:e juli i fjol var det ordentligt med snö både i botten av kaffedalen men framförallt i dalen som går ner efter Durlings led mot Singivagge.
 
Ok att chansa

Antingen tältar ni i Kaffedalen eller så sliter ni ytterligare några höjdmeter och övernattar i någon av toppstugorna. Eftersom stugorna finns så behöer ni ju inte känna er utsatta om det är svårt att finna en bra tältplats i Kaffedalen. Båda alternativen ger er bra förutsättningar för att vara bland de första på toppen dagen därpå och därmed slippa den värsta trängseln när det STF-ledda lämmeltåget kommer (betydligt senare).
 
avslutad210712; sa:
11:e juli i fjol var det ordentligt med snö både i botten av kaffedalen men framförallt i dalen som går ner efter Durlings led mot Singivagge.

Å 3 veckor senare var det snöfritt sånär som på några snölegor. Det går fort bort när det kommer igång!

Peter P.
 
Re: Ok att chansa

brandmansmicke; sa:
Antingen tältar ni i Kaffedalen eller så sliter ni ytterligare några höjdmeter och övernattar i någon av toppstugorna.

Jag har inte varit till toppstugorna på några år men vad jag hört är att de är i det närmaste att berakta som sopstationer efter alla människor som inte orkar bära ner vad de orkar bära upp. Kanske någon annan sett hur det ser ut där nu för tiden.

Nere vid fjällstationen tror jag att jag räknade in de första 100 personerna på väg på topptur innan 09.00.

Peter
 

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Ok att chansa

pal2; sa:
brandmansmicke; sa:
Antingen tältar ni i Kaffedalen eller så sliter ni ytterligare några höjdmeter och övernattar i någon av toppstugorna.

Jag har inte varit till toppstugorna på några år men vad jag hört är att de är i det närmaste att berakta som sopstationer efter alla människor som inte orkar bära ner vad de orkar bära upp. Kanske någon annan sett hur det ser ut där nu för tiden.

Nere vid fjällstationen tror jag att jag räknade in de första 100 personerna på väg på topptur innan 09.00.

Peter

I fjol såg de inte något roligare ut - skulle inte övernatta där annat än i en nödsituation.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg