Kärkesvagge & Trollsjön

Hej,
Jag kommer från Narvik den 3 September (efter en vandring i Rago NP & Hellmobotn-Sörfjord) med tåg och har några dagar kvar till hemfärden den 6. september. Det tänkte jag använder till en utflykt till Kärkesvagge. Min fråga är, är det bättre att kliva av i Abisko, övernattar där och lämnar ryggan, tar på morgonen tåget till Vassijaure och samma dag tillbaks?
Eller är det bättre när jag kommer med tåg från Narvik att kliva av i Vassijaure och vandra med packningen till Kärkesvagge? Finns det en övernattningsstuga eller gäller tältplats? Jag har inte avgångstiden för tåget i huvudet men tror tåget går rund kl.11 från Narvik. Det betyder man har halva dagen för att komma till Kärkesvagge. Från Kärkesvagge samma väg tillbaks eller? Hur skulle ni göra för att använda de 2½ dagar bäst?
Mvh Veni

Jag skulle hoppa av tåget i Vassijaure och gå med packning in. Tälta - ngn övernattningsstuga finns inte - antingen ända framme vid sjön eller nära jokken strax norr om forskningsstationen. Nästa dag (eller när du nu vill fortsätta) tar du den östra stigen till Låktatjåkka och tar tåget därifrån till Abisko.
Har du ytterligare en dag skulle jag vandra upp till Låktatjåkka fjällstation och unna dig lyxen av bastu och trerättersmiddag för att dagen därpå ta dig ner till Björkliden för vidare transport till Abisko.
Lycka till!

HåkanF

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
DanielK Kårsavagge-Låktatjåkka-Trollsjön-Måndalen-Abisko Fjällvandring 5
Norrdjup Låktatjåkka Stn. - Trollsjön med hund Fjällvandring 3
martindaunfeldt Gena från Låkta ner till trollsjön över "Gearggecorru"? Fjällvandring 4
MLJ001 Trollsjön Fjällvandring 9
Petrus83 Trollsjön äldre par? Fjällvandring 13
syftkompass Råd kring Låktatjåkka - Abisko (via Trollsjön) Fjällvandring 14
Nikolai Låktatjåkko fjällstation via Trollsjön? Fjällvandring 9
Lindis7911 Trollsjön Fjällvandring 4
Ramsgards Trollsjön Fjällvandring 6
Qwerty_123 Vad sträckan Vassijaure-Trollsjön? Fjällvandring 4
karin_stal Låktatjåkka tågstation till Trollsjön Fjällvandring 5
intehelena Abisko - Kårsavagge - Trollsjön - Raukdalen - Riksgränsen? Fjällvandring 8
tsebring Toppvandring Trollsjön - Vássejietnja - Gorsacohkka Fjällvandring 4
Erixolen Trollsjön via Vassijaure eller Låktatjåkka? Fjällvandring 10
GMauritzson Från Kärkevagge (Trollsjön) till Kärsavagge?! Fjällvandring 7
Noz Trollsjön (från Björkliden till exempel?) Fjällvandring 1
jossanlundkvist Abisko - Kärkevagge - Trollsjön - Njulla - Björkliden Fjällvandring 5
skuggarvet Trollsjön Fjällvandring 22
Tranan Trollsjön/Rissajarvi till Katterjåkk? Fjällvandring 2
frarol Kärkevagge (trollsjön) Fjällvandring 9
fn Trollsjön-Vassi Fjällvandring 4
Juventus88 Njulla-Trollsjön Fjällvandring 5
rakel Trollsjön + Abisko-Keb Fjällvandring 5

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg