Kängorna ger upphov till värk

Hej

Jag har problem att efter jag gått ett tag med mina kängor så börjar det värka på foten. Jag tror att det kan vara kängan som trycker emot där när jag går.

http://img508.imageshack.us/my.php?image=kanga2dr.jpg

Jag undrar om någon har något tips på vad jag skulle kunna göra åt detta, eller om det bara är att försöka låta foten vänja sig vid det.

MvH Robin
[Ändrat av snuffle 2006-04-29 kl 23:24]

Hej,

Är det tryckskador du får alltså? Eller? Isf. är det ofta för att man snörat för hårt vid den punkten. Försök att snöra rätt löst på själva foten och sen hårdare på skaften och se om det hjälper.

//Daniel

Edit: Tog bort citat

Snöra inte med den innersta så blir det bättre. Jag tror jag haft samma problem. Eller gör som jag. Köp ett par Pro i stället.

snuffle; sa:
...Jag undrar om någon har något tips på vad jag skulle kunna göra åt detta, eller om det bara är att försöka låta foten vänja sig vid det.
...

Hej,
Jag har ett par gamla Professional med den snörningen. Hade samma problem tills jag slutade använda den haken som håller skosnöret precis vid vristen. Kängan sitter lika bra och jag får inte längre tryckskador vid vristen.

Jag tror Lundhags har ändrat Pro sedan jag köpte mina så det kanske inte var en bra lösning...

/Mikael

Snör inte så högt!

snuffle; sa:
Hej

Jag har problem att efter jag gått ett tag med mina kängor så börjar det värka på foten. Jag tror att det kan vara kängan som trycker emot där när jag går.

http://img508.imageshack.us/my.php?image=kanga2dr.jpg

Jag undrar om någon har något tips på vad jag skulle kunna göra åt detta, eller om det bara är att försöka låta foten vänja sig vid det.

MvH Robin
[Ändrat av estetdrägg 2006-04-30 kl 09:57]

Utsidan buggade lite tror jag för den tog bort min text i föregående, nå här är den iaf.

Kängläder som veckar sig är inte så trevligt alltid, testa ta och snöra kängan bara en eller två hakar ovanför "vinkeln".(men undvik att linda remmen runt skaftet få att du får ett tryck på hälsenan, det är någonting som man oftst upptäcker efter nån dag eller så och då kan man redan ha förstört en hel vandring) Jag går i ett par scout och snör dem alldrig ända upp om jag inte behöver ett extremt stöd.
Sen så ska du ju inte överanvända stödfunktionen i kängan heller, när det är lite lättare och mindre risk så låt fotlederna jobba och stärkas så är de starkare och du mer rustad för tuff teräng.

I det militära fick man lära sig att värk på ovansidan av foten/fotleden ofta var begynnande benhinneinflamation pg trycket från snörningen, och man ordinerades att inte snöra kängorna så hårt (däremot inte att marschera mindre..)

Bästa lösningen är att skaffa ett par gummistövlar i stället!

/Per

*Hukar sig blixtsnabbt*

Om det är så att det bildats ett veck på kängan, som trycker mot foten, testa att blöt och/eller smörj kängan och pressa in något i kängan så vecket trycks ut och låt kängan stå ett tag. Jag hade ett sådant problem för kanske 10 år sedan med en känga, smorde kängorna och tryckte in ett bocciaklot i kängan så vecket pressades ut och lät dem stå. Vecket återkom efter ett tag men inte lika mycket och det blev klart bättre.

Raskesven

fson; sa:
I det militära fick man lära sig att värk på ovansidan av foten/fotleden ofta var begynnande benhinneinflamation pg trycket från snörningen, och man ordinerades att inte snöra kängorna så hårt (däremot inte att marschera mindre..)

Bästa lösningen är att skaffa ett par gummistövlar i stället!

/Per

*Hukar sig blixtsnabbt*

Hej!
Håller fullständigt med om att byta till vandringstövlar!!Byte själv till ett par Tretorn sarek millenium stövlar o min värk försvann medetsamma!!Hade tillslut så ont i foten/knät pga kängan så att jag inte kunde gå överhuvudtaget.så jag håller med om att det inte blir bättre, så byt till vandringstövel!!!

/Nicklas

Bra sätt att få bort själva vecket är dels som angetts ovan, att ge kängan en rejäl uppmjukning. Knyt sedan ett snöre från skohyllan till kängans bakkappa (brukar finnas någon slags stropp bakpå eller inuti, för att hjälpa till att dra på med) och sträck, så att kängan hänger lite lite i snöret. Då rätar den ut sig i lädret.

PS Tittar en gång till på din bild - kanske bör du hänga köngan både i bakkant och framkant för att få ut vecket du har, prova och se i vilken vinkel kängans egen tyngd verkar sträcka ut vecken bäst.

Därefter kan du prova "isprinsess-snörning", det vill säga efter att ha snörat själva foten, knyt en vanlig knut på skosnöret, mitt frampå snörningen (istället för att använda ev hakar), och fortsätt sedan lösare ovanför knuten. På det sättet håller sig snörningen kring foten stadig, medan du bara får ett lättare stöd högre upp.

Kängpassning

Trycker din känga efter ett tag så är den snörd för hårt, för trång eller din fot blir så mycket större.
Din känga kan tillverkaren eller en bra skomakare lästa ut, dvs göra ovanlädret lite rymmligare.
Att undvika sidohakarna är ett annat bra tips du fått, men är kängan för liten för din fot efter cirka en timmes vandring, sitter felet i kängstorleken...
Vi som går mycket byter under eftermiddagen eller tidigare till tunnare yttersockor, så vinner man 1/4 till 1/2 nummer. Har du rätt strumpor+sockar+ytterstrumpa på dig och vad har du för innersulor?
Ett gratis och enkelt sätt att få kängan rymligare är att blöta ner lädret rejält, vattenfyll kängan, låt stå 10 minuter hällur, ta på dig med rätt sockor+strumpa, gå runt 2 kvarter och ta av kängan försiktigt, ställ och torka.
Att behöva byta kängor, till en rymligare storlek, betyder bara att du har lärt dig en del på färden, samt fått ett nytt hål i börsen.

Go tur

Just nu går jag med Lundhags strumpor, en tunn och en mellan strumpa. Jag har i original sulan. Jag ska testa nästa vecka att gå mycket och snöra den på lite olika sätt som beskrivits här. Idag hade jag tänkt putsa till och smörja upp kängan samt försöka få vecken uttöjda.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg